Repúblicas de Homes Libres: A sorpresa que gardaba San Tirso de Portocelo

Last updated on 17 / Maio/ 2011


As ruínas de San Tirso coa illa de Ansarón ao fondo

Hai un tempo falamos dun interesante lugar na Mariña luguesa: San Tirso de Portocelo. Podes refrescar a memoria aquí. E lembra que tamén tes a Banda Sonora das Repúblicas en Spotify para ambientarte.

San Tirso de Portocelo foi fundado por Rodrigo, un diácono de Coímbra que fuxiu da cidade cando a invasión musulmana. Sabemos del e da fundación de tres mosteiros moi próximos por un documento do ano 787: nel Rodrigo asina o seu testamento e por el sabemos da existencia destes mosteiros dúplices: San Tirso de Portocelo, Celeiro e Sumoas. De aquela, xa vin grazas a unha galería de Manuel Miranda, o chamativo do lugar. Observábase un edificio, unha capela do século XVII, en ruínas, nunha punta sobre o mar. O lugar chamoume a atención e quixen ir velo. Fiquei sorprendido.

O lugar é un auténtico mundo mítico en si mesmo. Quen non coñeza a fermosísima ría e porto de Portocelo en Xove, o esteiro dun río serpeante que atopa un refuxio agachado antes de abrir o mar no que hoxe hai un maino desembarcadoiro, ten que ir aló para ir velo. Pero había algo estraño nisto. O mosteiro, no canto de estar cabo das áreas máis dondas e a proximidade do porto (do que partía un antiquísimo camiño xa de aquela, mencionado no documento), que é o que lle correspondería, está afastado da poboación actual, na zona máis agreste que leva ata o cabo. Alí están as ruínas da ermida actual, erguida sobre unha edifición anterior que foi continuamente reaproveitada. Desde columnas, que se ven integradas nos muros que refixeron o espazo, ata a tella e o tipo de pedras que compoñen o paramento dos muros destas ruínas.


Fuste de columna reaproveitado.


A illa da Barca de Pedra por diante de San Tirso

O lugar é tremendamente evocador, por moitos motivos. Aquí refuxiáronse fuxidos dunha invasión, pero este espazo monástico está hoxe totalmente integrado nas máis fermosas tradicións do país. Hai unha barca de pedra, mergullada, nun illote próximo, xa que a tradición indica que Santo Tirso chegou polo mar (se cadra coma o propio Rodrigo). E aló enfronte, outro illote evocador chamado Ansarón. Ansarón era o fogar dun conde que viña, segundo a lenda, á misa a Santo Tirso. Hoxe é unha evocadora illa batida polos ventos e os vendavais.

Pero iso non é o que me fascinou. Cando chegamos ao recinto da ermida mirámonos estrañados. Pero iso non é unha muralla? Había un gran parapeto que afastaba a península na que estaba a ermida do resto do recinto. E de súpeto, aínda que medio destruído polas obras da estrada que fixeron para chegar alí un foxo enorme, moi grande, potenciando a barreira entre un espazo e outro. O foxo tiña unha profundidade impactante, moi superior á media das que nos chegaron da Idade do Ferro. Tede en conta que os procesos de sedimentación moitas veces van tapando estes lugares. Aquí non, aquí o foxo parecía ter sido potenciado, ampliado e ensanchado.

-Pero isto é un castro! – dixemos.


O foxo ábrese entre as dúas furnas para formar un parapeto que fortifica a península anexa ao mosteiro.

Un rápido percorrido levounos de sorpresa. O mosteiro de San Tirso de Portocelo non só estaba no interior dun castro costeiro, senón que este castro mesmo tomaba unha estrutura ben curiosa. Seguimos o proceso do foxo e observamos como se desprazaba e formaba un parapeto exterior para protexer unha península inmediata, situada inmediatamente ao norte da do castro. É dicir, a fortificación comprendía varias penínsulas pequenas -algo que logo vin acontecer tamén nalgún outro castro da Mariña-. O resultado, na fotografía aérea do ano 1956, é un documento gráfico sensacional para a arqueoloxía altomedieval de Galicia:


As frechas marcan a liña de parapetos defensivos da Idade do Ferro, posiblemente reforzados en época altomedieval polos monxes de Portocelo.

Aí no interior vedes a ermida de San Tirso de Portocelo, construída sobre as ruínas do mosteiro altomedieval anterior, que estimo que estaban concentradas na zona oeste do castro. Pero o mosteiro nace no interior dun castro -e sospeito- non só non elimina as súas defensas, senón que as aproveita ou mesmo potencia. O mosteiro aproveita, como noutros países do mundo celta -perdón, atlántico-, as antigas fortificacións; pola historia irlandesa, sabemos moitas veces que son señores locais os que ceden estas fortalezas para a imprantación das comunidades monásticas, como ocorre en Kells ou na illa de Iona (escocesa, neste caso, pero con claros vínculos coas comunidades monásticas irlandesas), máis ou menos no mesmo tempo no que Rodrigo funda (ou refunda) San Tirso de Portocelo, ou que son os propios monxes quen fortifican/refortifican o espazo. Se, desde o principio das Repúblicas de Homes Libres falabamos da vinculación entre infraestruturas defensivas e mosteiros en Galicia, aquí vemos un exemplo tremendo: un mosteiro que en si mesmo é unha fortaleza; e hai un factor tamén importante aquí. Está ubicado nunha fortaleza, cando menos desde case un século antes dos ataques dos Lordomani, no século VIII. Reparen niso. E pensen neste mosteiro, defendido por monxas e monxes canda unha guarnición, nunha fortaleza mil anos anterior.

Só vos digo unha cousa. Se en Irlanda tivesen este mosteiro ubicado no interior dun castro, coas espectaculares defensas aínda en relativamente bo estado (a diferencia de moitos dos mosteiros irlandeses, que viron desaparecer os parapetos coa expansión das vilas), este sería o típico sitio que aparecería en todos os documentais e películas, un orgullo nacional. Unha fermosura histórica, pero tamén paisaxística. Aquí, ao noso San Tirso, non o coñece nin a súa nai. Vaian por alá, crucen o foxo, pérdanse nas ruínas, salten dentro do cemiterio sen porta (si, digo ben) e busquen ao conde cando a Illa de Ansarón emerxe da brétema. E cónteno. Fai falta que contemos.

17 Comments

  1. Miguel Losada
    17 / Maio/ 2011

    Esta foto do voo do 56 é unha porta; un portelo aberto cara a fondura do pais que somos e que non vemos xa que non aprendimos a velo. Fomos, a man tenta, feitos orfos daquela aprendizaxe. Non temos, como sociedade, ollos pra decatármonos da potencia, pulo e complexidade dos alicerces da nosa casa.

    Iste é un pais de primeira que, xa que estamos no 17 de Maio, semella non ter acordado de todo logo da longa noite de pedra. A foto pareceume que dicia: Acorda, esperta do teu sono fogar de Breogán, que hai traballo por facer.

    Un post fabuloso. Fico pampo, teño que dicilo; e ben que me presta!.

  2. 17 / Maio/ 2011

    Pois si, e dentro de pouco non só comenzaremos a contar, senón a “recontar”. Lembrar é unha das tantas cousas por facer, e todas tan necesarias, neste país.

  3. 17 / Maio/ 2011

    hahaha, é certo, Padín, gran xogo de palabras.

    Miguel, ese voo do 56 (que, para quen lle interese, se pode consultar nas áreas litorais de Galicia en goolzoom.com, é unha auténtica mina. A un quilómetro e quilómetro e pico ao norte, seguindo o litoral, nesa foto do 56 vese o Coto da Vela, un oppidum brutal sobre o cantil.

    No ano 56 dá a sensación de que vemos a súa estrutura tal e como o abandonar.

  4. Lavandal
    17 / Maio/ 2011

    Parabéns pola fabulosa bitácora que constrúes!

    Sempre que paso pola zona acudo ao mosteiro de San Tirso e en tódalas ocasións me semellou que agochaba algo. A situación, a construción refeita mil veces, os desniveis… Que pinta un mosteiro solitario colgado duns cantís inhóspitos desde hai centos de anos…?

    Non hai moitos anos aínda se conservaba algunha columna con capitel agochada entre as silvas. Supoño que xa a espoliarían.

    Como conseguiches esa foto de 1956?

    Para cando algunha mención honorífica ao castro de Rueta?

    Grazas.

  5. Lavandal
    17 / Maio/ 2011

    Vaia ho!

    Contestaches cando preguntaba. Aló vou de cabeza ao Goolzoom.

    Mil grazas!

  6. 17 / Maio/ 2011

    hahaha!

    Boas buscas no Goolzoom! En San Tirso houbo bastante expolio. Mesmo me falaron dunha lápida “medieval” que está decorando a barra dun bar preto. Alguén sabe algo diso?

    En todo caso, ou moito me equivoco, ou sospeito que o mosteiro está aló embaixo da igrexa do XVII; dígoo polo tipo de alteracións do terreo. E sospeito tamén que non debe estar en demasiado malas condicións. Dá a impresión de que baixo a superficie hai un bo nivel de entullo. Hai unha zona que debeu sufrir algo máis, que é a máis próxima ao mar, e na que debeu haber cultivos durante un tempo (aínda que xa vedes que no 56 estaba a pasto).

    Si, coñezo Rueta, un castro chulo mariñeiro, deses tan xeitosos que tedes nesa costa. Que lle temos que honrar? ;-)

  7. Xosé María
    17 / Maio/ 2011

    Parabéns (pero… ti que almorzas? ti non dormes ou qué? ;-)) polo novo achádego.
    Poderías dicirnos (cando teñas tempo) como aceder ás fotos vellas esas co programa goolzoom.com (ando cun tema de marcos vellos e viríame “mallao” ver as leiras hai tempo).
    Moitas gracias e feliz día das falas e as letras galegas (os outros días uso o galaico lugués, variante terra chá-iense…) ;-D

  8. 17 / Maio/ 2011

    Non tes problema co goolzoom. Simplemente navega ata a zona que queres e logo, á esquerda, desplega Ortofotos e busca aí Ortofoto_1956.

    Ollo, en Galicia só aparece o litoral e algunhas franxas cara o interior, pero poucas. Non sei se terá moita definición para ver marcos ou fincas. Ten en conta que son fotos moi vellas.

  9. 17 / Maio/ 2011

    Por certo, que o noso diácono Rodericus sabía ben onde emprazar os seus mosteiros. Fixádevos que os outros dous mosteiros estaban ubicados en Celeiro (na zona superior hai un castelo con restos), e o outro estaba moi próximo tamén a este de San Tirso de Portocelo. Era San Estevo de Sumoas. Pois ben, mirade isto:

    Este é o conxunto parroquial de Sumoas. Na súa banda este aínda se percibe ben (creo que mesmo hoxe) un gran parapeto que definiría un espazo circular ao redor da igrexa que posiblemente sexa a sucesora do mosteiro. Un elemento interesante é que Sumoas está rodeada de montes, pero o mosteiro está nunha chaira central. Non é excepcional no mundo castrexo que isto ocorra, que os castros se ubiquen no medio da chaira, pero non é habitual, habendo tanto monte próximo ás zonas de cultivo no que se pode fortificar mellor e a unha distancia de centos de metros. Así que esta fortificación de Sumoas tamén pode ter un valor moi interesante. Ao mellor nin sequera ten orixes castrexas.

    E tendo en conta que isto é unha conversa “na que as cousas se crean”, aquí ninguén sentencia de xeito definitivo, deixádeme pensar en voz alta. Estiven botándolle un ollo aos sistemas defensivos da Idade do Ferro nesa zona. Como chegan ata nós parapetos, foxos, etc. tras dous mil anos de abandono. E vou dicir algo: eu creo que hai un proceso de reconstrución dos parapetos tanto en Sumoas como en San Tirso de Portocelo. Son máis grosos, teñen un perfil nas ortofotos do 56 moito máis definido e afiado; ao meu ver, teñen unha técnica construtiva algo distinta. Non digo que non poidan partir de orixes no Ferro. Pero se comparades coas motas altomedievais inglesas, por exemplo, estamos falando do mesmo tipo de muro, bastante groso e “masivo”. Aí tedes as ferramentas para comprobalo por vós mesmos.

  10. 18 / Maio/ 2011

    O do goolzoom é súper-laxante (de cagarse). Eu pelexándome co lentísimo visor IBERPIX do IGN, e os de google gañándolle a partida a calquera instituto xeográfico de pacotilla.

  11. 18 / Maio/ 2011

    Coma sempre extraordinaria e magnífica imformación, Manuel sinceramente estás a facer un traballo espectacular. O peor de todo, co negativas que son as adiccións e que me estás a converter nun “fan” do teu blog. Mais neste post, concretamente paréceme acertadísimo un comentario que fas :”Se en Irlanda tivesen este mosteiro ubicado no interior dun castro, coas espectaculares defensas aínda en relativamente bo estado (a diferencia de moitos dos mosteiros irlandeses, que viron desaparecer os parapetos coa expansión das vilas), este sería o típico sitio que aparecería en todos os documentais e películas, un orgullo nacional”.

    Eu, que vivín en Irlanda, podo acreditar que é exactamente así, alí o máis simple e modesto resto arqueolóxico ou histórico é posto en valor, aínda que só sexa unha pequena morea de croios. Elementos que aquí nos sobra á esgalla e nos que nin reparamos, alí están postos en valor, e aínda por riba son referencias turísticas para xaponeses, alemáns… ou calquera que visite o País.
    Concordo tamén con algún dos comentarios postos aí enriba, e concordo en que non sabemos nin valoramos o país que temos.Como sociedade, os galegos, carecemos totalmente de autoestima. Así nos loce o pelo e así nos vai…pasa con todo, desde a lingua, o patrimonio histórico, a arquitectura popular…
    Coido que fora Laxeiro quen dixera máis ou menos aquilo de “que país tan fermoso pero que xente do carallo”.

  12. 18 / Maio/ 2011

    Neste tema os irlandeses sempre nos levaron vantaxe. E ten que ver con esa falta de autoestima como ven dicides, que provén do noso triste percorrido histórico. Somos un pobo de memoria superfragmentada, a todos os niveis, e ademáis non somos quen 1º de visibilizar o que somos, e 2º de sacarlle rendimento.

    Os famosos entrenzados “celtas” dos irlandeses, achámolos nos beatos medievais peninsulares, xa non digo a simboloxía que agroma nos nosos castros.
    O famoso “tin whistle” (frauta “irlandesa” de seis buratos), atopámolos en Galicia feitos por ferreiros dende inicios do s. XX.Tradicións como a do tallado das caliveras de cabazas, que as había eiquí moito antes de que viñeran “de volta” por influencias americanas.

    Por outra banda, os irlandeses non teñen o máis mínimo escrúpulo en poñerlle a súa etiqueta ao “bouzouki” irlandés, a guitarra irlandesa, etc. etc. etc.

    Máis a nivel tradición oral, que Manuel Gago entronca maravillosamente cos espazos naturais e arqueolóxicos, tamén está todo por dar a coñecer. E coido que nese nivel Galicia conservou infinitamente mellor a memoria oral de tradicións “paganas” que perviven ata o presente.

    Parabéns pola nova e por compartilas con nós.

    Apertas,
    Cástor

  13. 20 / Maio/ 2011

    Parabéns ao magago por este post estremecedor.
    Concordo ao 100% com o Castor, sobretodo no de que Galiza conservou muitíssimo melhor que outras zonas prototipicamente “célticas” nom só um volume importante de cultura material, senom também -e sobretodo- de cultura espiritual. A diferença é que eles vendem-no melhor (e nom só desde um sentido puramente comercial, porque a cousa vai muito além).
    O problema que temos neste país (ou um deles, nom sei se o máis importante) é que temos umha incapacidade inata para definir estratégias culturais com jeito. Vê-se com o das caveiras de cabaças, que muita gente rejeita por questons tam absurdas como que lhes lembra o Halloween (e tanto tem que lhes expliques que é umha tradiçom viva e verificada em todo o Oeste peninsular, que é igual…), como que nom gostam do nome “Samain”, como que é umha intromissom irlandesa (sempre esse receio crónico a todo o que cheire a “céltico”, “atlántico”, “irlandês”…) ou com o socorrido mantra de “isso é todo um invento”. E o triste nom é que isto o digam os fachas de sempre (os que ilegalizariam de boa gana o Apalpador), senom também desses nacionalistas “quimicamente puros”. Mais vê-se também na música (sobretodo na reelaboraçom de música tradicional, sempre sujeita a debates que acabam caindo no simples nominalismo e que nom fam outra cousa que ralentizar e esclerotizar) etc. etc. etc.
    Em fim, um saúdo! E por certo, a dar-lhe duro ao patrimonio.net! :-)

  14. Miguel Losada
    20 / Maio/ 2011

    A cousa,ó meu ver, fica no eido da antropoloxia, maiormente. No “baile” da aculturacón ca endoculturación, no país dos galegos a primeira leva o paso e a segunda leva os paus.

    Isto ven xa de xeracións,e foi tendo unha taxa a escala humana, mais agora con todos os ventos da historia recente entrando a cachón na galaica casa polas xanelas abertas das TICs e demais, a nosa cultura de tenras humidades fica brutalmente exposta baixo da radiación pancultural do mundo todo canto é.
    Isto non sería eiva algunha, ó revés, de non ser pola perda de contacto cas xeracións devanceiras. Partiu a ligaxe ca nosa liña do tempo cultural e agora que baixou a marea e xa non estamos collidos nas rochas.

    Imos á valga e compre ollar pra terra rapaces.
    (Tiven que falar así, en imaxes, pra non me extender moito)

  15. Miguel Losada
    20 / Maio/ 2011

    Unha suxerencia, de bó xeito, non quero falar por riba de ninguén eh?
    Desculpas anden logo, por adiantado.

    Cando digo “ollar pra terra” digo, por exemplo, que no canto de “pacotilla” os vellos da miña “liña do tempo” dician “chiolada”

    De cousiñas destas ficamos desposuidos.

    Saude

  16. Carlos do Cristo
    7 / Xuño/ 2011

    Miña nai! Cando era cativo (teño 32) iamos xogar ó futbol a un prado a carón da igrexa de San Tirso, un prado que estaba afundido no terreo, sempre me chamou a atención iso, e mira ti! un foxo dun castro nin máis nin menos! So era cuestión de fixarse un pouco. Fico ainda abraiado, e que me parece incrible!
    En canto á lápida, non che sei onde está, o que si sei é que non hai 15 anos que desapareceu do cemiterio, de feito lembro, que había marcas de se meter unha “carroceta” e levantala coa pluma hidráulica.
    En canto ó castro do Coto da Vela, e unha pena ir por alí e ver como as máquinas levaron por diante muros defensivos para acceder ó curuto para plantar eucaliptos, destrozando os restos coas máquinas que fan os furados e inda por riba eliminando as vistas espetaculares que dende alí hai polo medrar desas prantas, os meus odiados eucaliptos.
    O castro de Sumoas si, está nunha chaira rodeada de montes (prantados de eucaliptos por certo), pero está nun pequeno outeiro, ten unha elevación con respecto ó resto do terreo. Por certo tamén,estes días asistimos a unha denuncia por recheos de entullo no propio castro sen que ninguén mova un pelo, agás mariña patrimonio que foi quen denunciou.

    Moitas grazas por esta valiosa información, que me vai facer ver San Tirso con outros ollos… é que ainda estou alucinando!!

    Unha aperta

  17. Pancho-Lapatianco
    7 / Xuño/ 2012

    Manuel: un pouco tarde (hai un ano do último comentario), pero sabes da miña querencia pola zona. Sobre a foto do 56 do castro “oppidun” da Costa da Vela, a un quilómetro ó norte do mosteiro de Montecelo, hoxe se corresponde con esta zona, ¿non si?: http://maps.google.es/maps?hl=es&ll=43.721544,-7.501034&spn=0.004513,0.006899&t=h&z=17 . Inda que despiste bastante as árbores que hoxe ten o castro, a persistencia do camiño de acceso posterior parece determinante para identificalo. Haberá que tentar visitalo nos próximos meses.
    Saúdos.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará