Cando as lendas se volven realidade: o Bispo Santo e o refuxio de San Martiño

Last updated on 24 / Febreiro/ 2011

Lembra que podes escoitar a BSO das Repúblicas de Homes Libres en Spotify

Nesta xeira emocionante que son as Repúblicas de Homes Libres hai momentos nos que a fantasía e as lendas contactan; o encontro vai máis alá dun breve roce e entran nun territorio no que as dúas sombras, a da realidade e non só a da ficción, senón a da maxia, entremestúranse. Iso pasou na Mariña e así volo vou contar. Cando marchamos daquel monte do que vos falarei neste post, tiña no corpo unha sensación estraña, como se por min pasara un aire destes dos que falaban os nosos vellos; como se nalgún momento, a sensación de tocar, dun xeito insospeitado, unha lenda mítica do noso país, provocase unha nova percepción do mundo, ao traspasar unha barreira invisible. Non era nada metafísico, estilo Paulo Coelho, por suposto. Refírome a que de algún xeito, saín do monte de xeito distinto ao que entrei. Agora me explico.

Unha parroquia da vila de Foz acolleu unha das catedrais máis antigas da Península Ibérica: San Martiño de Mondoñedo. Refuxiado tras o monte da Lebre, velaí segue a fermosa e pequena catedral románica, unha xoia da arte medieval galega, nun altiño prominente nun pequeno val. Antes de mudarse para Vallibria, para a actual Mondoñedo, este lugar foi habitado durante séculos, protagonista central da nosa historia altomedieval. Aquí pénsase que estivo o Mosteiro Máximo, a residencia do enigmático bispo bretón Maeloc, líder dos britóns escapados das Illas Británicas tralos ataques bárbaros. E aquí fóronse sucedendo bispos que continuaron esta tradición.

En Foz hai unha lenda que se continúa a vivir con moitísima intensidade, e que conmemora un feito ocorrido na remota Alta Idade Media: o afundimento sobrenatural dunha escadra normanda ás portas do mar de Foz. O protagonista foi San Gonzalo, o Bispo Santo. Gonzalo é destes bispos cunha santidade non recoñecida pola Igrexa Católica, cunha santidade, digamos, por aclamación popular, e cunha identidade neboenta. Xoán Ramón Fernández Pacios, autor de San Gonzalo, bispo mindoniense, a monografía máis ampla sobre esta figura de a cabalo entre a lenda e a Historia, demostrou a identidade, mesmo a época, na que viviu San Gonzalo. Este bispo foi en realidade Gonzalo Froilaz, que mantivo a prelatura de San Martiño de Mondoñedo entre o ano 1070 e o ano 1108. A Gonzalo debeulle tocar unha das últimas expedicións vikingas.

A lenda que se conta de xeración en xeración no concello de Foz narra como aconteceu isto; ten moitas pequenas variantes pero os detalles esenciais son estes:

Un día apareceu en Foz unha enorme escuadra de naves normandas. Os habitantes iniciaron unha procesión co bispo Gonzalo subindo aos montes por fronte de Foz. Algunhas variantes da lenda falan de como os habitantes de Foz refuxiábanse na montaña, no Pico da Lebre. O bispo Gonzalo, que xa era un home moi vello, comezou a rezar. Comezou a pregar, e o vento empezouse a erguer. Gonzalo pregou e pregou e desencadeouse unha tempestade, un trebón enorme, e os barcos vikingos comezaron a naufragar. Da multitude de drakkar e snekkjas que atacaron a costa, só ficaron tres. Nese momento, o bispo parou. “Que volvan para contalo aos seus”, dixo o bispo.

Desde aquela, os habitantes da comarca viron no bispo un auténtico santo. Fundouse unha capela -próxima a dúas fonte de cultos pagás- e aínda hoxendía faise unha romaría de gran vida ao bispo. A pervivencia da lenda do bispo que fai a druidada de invocar ao Océano contra os invasores do país continúa a ser moi intensa en Foz. Sóubeno este venres, cando na Casa da Cultura de Foz lles contei isto aos asistentes á conferencia que impartín sobre as Repúblicas. Cando proxectei a imaxe da catedral de San Martiño, o silencio cortábase cun coitelo.

A pregunta. Que hai de verdade na lenda? Sempre me intrigaron dúas cousas desta historia: o feito de que parece ser unha tradición popular, á que a Igrexa se suma, pero que chega de máis alá. E o feito de que é unha tradición tan forte que hoxendía segue estando tremendamente viva. Por que? Que había detrás dela?

Os seguidores das Repúblicas de Homes Libres lembrarán cando publicamos unha das hipóteses centrais da nosa historia: a dunha vinculación clara entre os mosteiros altomedievais e uns castelos situados no monte máis alto e máis próximo ao cenobio; uns castelos que non figuran na documentación pero están aí, nunha relación máis que evidente.

Manuel Miranda, un incansable protector e defensor do patrimonio da costa luguesa, e membro de Mariña Patrimonio, leu aquel post e ficou cismando, relacionando o que eu contaba para outras zonas de Galicia co moito que coñece das terras e costas da Mariña. E lembrou Foz. E o Bispo Santo. E o mosteiro de San Martiño de Mondoñedo, e o Pico da Lebre, ubicado xusto enriba do mosteiro. Non o dubidou. Colleu o coche e marchou ata aquel pico. Pouco despois chegábame a ligazón a unha galería de Picasa onde colocara unhas fotografías. Vin as fotos en apenas un minuto, deume unha volta o corazón e escribinlle ao momento. Respondinlle: “Manuel, vou alá en canto poida”.

Aló chegamos o outro día, unha semana antes da nosa conferencia das Repúblicas en Foz. Subimos ao Pico da Lebre. Pola ladeira que camiñabamos non percibía nada. “Uf”, pensei, “demasiado bonito para ser certo”. Camiñamos polo cumio. De súpeto vin unha alteración no terreo.

“Gago, pensa ben”, dixen para min. Seguín a liña cos ollos. Baixei a tombos por un terraplén cheo de toxos ata chegar a unha curiosa estrutura. Unha especie de muralla delimitada por dúas gabias aparecía na parte máis encostada e máis inaccesible do recinto. ¿Estaría a outra parte, a parte pola que entramos, máis machacada polas obras forestais? Ensarillado no medio de xestas e toxos fun seguindo aquela estrutura. E de súpeto pegou a curva.

A estrutura pegou a curva e comezou a rodear o pico da Lebre, aínda que esmorecía e ía desaparecendo baixo a terra conforme nos aproximabamos á zona máis habitual de traballos forestais. Mentres, Manuel e Xurxo revisaban a outra banda do curuto. Eu tamén cheguei por aló. Si, por aló beireaba, e complementábase cun muro pétreo moi esmorecido e algunha estrutura térrea máis. Non só iso: eu pasara por riba dela, inicialmente, e non a recoñecera. Deume a risa. Pero tamén algo de emoción. Fiquei só, aló, nas gabias. Por suposto que recoñecía estas estruturas na memoria: son moi frecuentes nos hábitats altomedievais das Illas Británicas. Estes ditchs que delimitan asentamentos e fortalezas, moitas veces construídas en madeira. Estaba buscando un castro da Idade do Ferro, coa súa monumentalidade. Pero isto era outra cousa. Mesmo unha cousa que parecía proceder unha tradición defensiva non galega. Non sei se me explico.

A nosa arqueoloxía precisa ampliar os ollos, aprender a descifrar na paisaxe hábitats e espazos que nunca escavamos, e por iso non sabemos ver. Non podemos procurar castros, cando pensamos en refuxios da Alta Idade Media. Un castro é un hábitat dotado de monumentalidade, pensado para perdurar varios centos de anos, para marcar un fito nun territorio, para demostrar forza e poder. Estes refuxios son outra cousa. Nas Illas Británicas están moito máis habituados a abrir este tipo de xacementos e saben velos con máis facilidade. Nós aínda estamos aprendendo.

Camiño polo alto do Pico da Lebre, forzando os ollos para apreciar o efímero traballo duns homes hai, posiblemente, máis de mil anos. Un refuxio feito con rapidez, asentado con gabias que fan as sortes de foxos. Buscamos, procuramos, as pegadas do medo na terra. Se cadra o refuxio ao que se dirixía, nas primeiras versións da lenda, o bispo Gonzalo coa súa grei de Foz e Mondoñedo a gardarse dos piratas. Deume un calafrío. Onte, ao ler o traballo de Xoán Ramón Fernández Pacios, un documento de principios do XVIII transcrito por este historiador confirmou a existencia dun sitio arqueolóxico aló. O lugar coñecíase no século XVIII como Castro dos Mouros, pero curiosamente esa referencia oral perdeuse hoxe na tradición. Por sorte, e ao revés do habitual, aló aínda existen probas físicas. O Pico da Lebre a min non me parece exactamente un castro. O patrón da muralla é totalmente diferente aos castros que coñezo da Mariña (tanto in situ como en investigacións), e si me encaixa nun momento máis serodio, máis coxuntural, máis temeroso, máis efémero.

Cando marchei do Pico da Lebre mirei para atrás. Tentei ver o mar cos ollos de Gonzalo Froilaz, este combativo bispo, da estirpe dos Traba, inimigo de Xelmírez. Imaxinei un trebón, neste día luminoso, e a ducias de embarcacións normandas afundirse con enormes ondas que chegan desde o mar. Neses momentos, estaba tremendamente próximo a esa lenda fantástica; de algún xeito estaba dentro dela; onde estaba, sobre estas pedras, aqueles homes de hai mil anos tamén deberon estar, observando esa escadra terrible fondeada no esteiro de Foz. E a pel púxoseme de galiña, ao aproximarnos ao que outros esculcadores do pasado teñen feito antes: seguir o sinuoso e equívoco camiño da lenda para atopar a verdade da Historia. Non sei se o fixemos. Mentres non aparezan outros restos, non podemos estar seguros de que este era un ancestral refuxio de San Martiño de Mondoñedo, e se cadra antes do mosteiro Máximo dos bretóns, aínda que si podemos afirmar que nas proximidades da ermida do Bispo Santo atópase unha fortificación con estruturas non adscribibles claramente ao mundo castrexo. Pero ese estraño bispo obrou en min algo novo, un pequeno chanzo: aprender a ver máis aló.

E saben unha cousa? Non sería a única ocasión na que o Bispo Santo de San Martiño de Mondoñedo se enfrontaría aos normandos. Pero esa outra é menos, menos coñecida, aínda que igual de fascinante.

Pero esa xa é historia de outro día.

21 Comments

  1. Xosé Antonio López Silva
    20 / Febreiro/ 2011

    Cunqueiro ten unha biografía de San Gonzalo abraiante e digna de lerse e relerse… Disfrutei moitísimo deste post. Unha enorme aperta!

  2. 21 / Febreiro/ 2011

    Non coñezo a obra de Xoán Ramón Fernández Pacios, pero ata o de agora sempre lin que nunca existiu un bispo mindoniense de nome Gonzalo, cousa que sempre me amolou porque a historia que se conta é ben bonita.

    Polo que respecta á biografía de Cunqueiro, creo recordar que o propio autor, ao comezo da mesma, di que é imaxinada por el, unha novela, vaia.

  3. Ramon Laiño
    21 / Febreiro/ 2011

    Moi bo post, dun profesional, investigador e aventureiro na procura da nosa historia material e inmaterial.

    Sería moi aconsellable que se tratara de desvelar polas autoridades e profesionais, se hai algho debaixo desa toxeira, eucalipteira e terra, para así formar parte do noso patrimonio catalogado.

    Unha aperta.

  4. 21 / Febreiro/ 2011

    Miguel, é que a cuestión é curiosa. Ata o momento os que trataran a cuestión tentaban ubicar ao bispo na época das invasións normandas que reflicten varios anais e outra documentación para o século X. E aí non aparecía ningún Gonzalo. Pero están documentados outros ataques xa no século XI, tanto normandos como sarracenos. Pero hai un dato bastante evidente: cando abriron a tumba do bispo Gonzalo no século XVII, canda os osos tamén apareceron as xoias mitrais, que son perfectamente datables, no sécuo XI, cando se rexistra ese bispo Gonzalo soterrado en San Martiño; un tipo bastante combativo por certo. Como digo no post, xa falaremos del.

    Ramón, moitas grazas! O certo é que as estruturas defensivas na banda norte vense bastante ben, xa que alí a maquinaria forestal non puido traballar igual. Se cadra sexa a banda N e a banda W as que conserven, ao mellor, máis pegadas interiores da fortificación, pero hai que ter en conta que as vivendas, de habelas, non deben ser de pedra, senón bastante máis efémeras: non se aprecia nada, pero nada de cachote. O xacemento está claro, pero a datación é o punto importante. Eu teño bastante claro que aquelo non é castrexo e ten unha pinta de altomedieval que bota para atrás, moi parecido a moitos outros lugares exhumados nas Illas, como dixen.

    Outra cousa é que o sitio estea catalogado por Patrimonio, que non o sei, porque alí a maquinaria forestal traballa que dá gusto. Voulle botar unha visual.

  5. 21 / Febreiro/ 2011

    Entendido!
    Nalgún sitio vin como posible explicación do “milagro” do Bispo Santo unha galerna que afundeu a flota normanda. Para aquelas xentes sería fácil crer na intervención divina.

  6. Xurxo Mariño
    22 / Febreiro/ 2011

    Que bo relato Manolo. Danme ganas de saltar da cama e tirar cara o Pico da Lebre a meterme nesa máquina do tempo.
    Grazas!

  7. Miguel Losada
    22 / Febreiro/ 2011

    Unha flota lordemana afundida fronte da vila de foz é un pecio de moito… importancia. Ten habido algunha prospección?

    Supoño que a xente do mar, ben sei do seu extraordinario coñecemento do mundo invisible do fondo, ha saber inda por onde pode estar.

    Un achádego así ben pagaría o esforzo, digamos empresa galaico/normanda, de recuperalo. Non si?

  8. 22 / Febreiro/ 2011

    Onte mesmo pasei por Bretoña, onde tiña a sensación de estar inmerso completamente na campiña inglesa. Inmediatamente despois, dende o alto da Cruz da Cancela xa se vía o mar e distinguíase perfectamente Foz (a uns 25 quilómetros), a onde baixamos nun suspiro a través de Lourenzá. Semella que na Mariña a xeografía e a historia van collidas da man.

    Estiven escoitando a BSO das Repúblicas do Homes Libres. Haiche boa música, como a de Sandi Thom. Proba a escoitar algo de Richard Searles, autor especializado en música medieval; penso que che pode interesar. Á parte de, por suposto, Dead Can Dance.

  9. 22 / Febreiro/ 2011

    Volvín a reler este texto e case podo sentir a paixón e a emoción do descubrimento do autor. É fermoso. E é curioso revisitar con outro enfoque esa lenda que nos fascinaba aos nenos no colexio, contada pola mestre. Impregnaráse a historia dos castelos de madeira dalgunha tradición nas xerazóns do futuro? algunha mestura das dúas sombras das que fala Manuel?
    En calquera caso o esforzo pagou a pena.

  10. 22 / Febreiro/ 2011

    Moitas grazas, Roi! Xa me gustaría, en certo xeito!

    O certo é que está todo inventado. Tento seguir os pasos dun mestre que quería crear unha nova mitoloxía para un país despois dunha guerra:

    http://home.comcast.net/~mithrandircq/Silmarillion_sources.htm

    O que quero facer nas Repúblicas de Homes Libres é algo similar. Na medida en que un dos sentidos da mitoloxía non só era explicar o mundo senón dotar de sentido o teu contorno, tento facer o mesmo, porque o noso entorno, cheo de sentidos e mensaxes, está desaparecendo como linguaxe. E a topografía é linguaxe. As repúblicas queren ser unha mitoloxía para un público galego e novo/adulto do século XXI, que conecte a ciencia coa nosa memoria ancestral -iso é moi importante, as mitoloxías do século XXI gañan valor cando se acompañan das luces do método científico-, os mitos cultos e os populares, a bibliografía e a biblioteca e o arquivo coa aventura en campo, o discurso de forte raíz identitaria simplemente por detrás, como base, como enganche co imaxinario audiovisual e literario global que temos unha boa chea de xeracións formadas xa nas coordinadas urbanas ou vilegas. Desculpade o ‘flipe’ teórico pero é o que penso: en Galicia precisamos mitoloxías novas. E isto só é unha pequena achega.

    De todos os xeitos, xa vos digo que non me gusta explicar moito o chiste. :-)

  11. candepalleiro
    22 / Febreiro/ 2011

    Manuel,en mitos e patrimonio somos potencia mundial, só falta que medren iniciativas como a súa, xunto a outras máis clásicas como as estrictamente literarias. Por exemplo, lembremos “Xa vai o griffón no vento”, pra min a gran novela histórica galega do Medievo. Pero canto darían uns piares da terra composteláns, unha batalla de Elviña, unha Revolta Irmandiña, o esplendor dos castros, a Fin do Mundo,…

  12. 22 / Febreiro/ 2011

    Esta é unha foto da paraxe onde se librou a decisiva batalla de Deorham, entre bretóns e saxóns, no século VI, que lles supuxo a estes últimos a conquista de cidades tan importantes como Glevum (Gloucester) ou Aquae Sulis (Bath):

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Deorham_577AD.jpg

    Foi vela e acordarme do foto da Pico da Lebre que vira horas antes. A concavidade non é unha corredoira, senón unha especie de parapeto.

  13. Javier Foz
    22 / Febreiro/ 2011

    Manda carallo, mira que subin veces ao pico da lebre e nunca me fijei eu nesas estruturas. Este Gago é un cúmulo de sorpresas, jajajaja, ata as atopa debaixo da alfombra da casa dun. Noraboa. Un saudo

  14. 22 / Febreiro/ 2011

    Touché, Faragunde.

    Foz, non é doado velas, pero aí están. Achégate ata as penedas de arriba de todo e mira para abaixo, en dirección o mar. 10 metros para abaixo, máis ou menos, no momento no que o terraplén sobre o que estás cambia de ángulo e deixa de ser tan vertical. Van rodeando o outeiro. Se probas a seguilas pola esquerda vas ver como continúan dando a curva, en dirección á cara que leva a pista. A partir de aí, teríaste que armar de paciencia para seguilas, pero contínuan, practicamente esborralladas.

    Pero se lle conto o tipo de estruturas que estamos agora a buscar relacionadas con toda esta historia, esas si que son de matrícula.

  15. artabris
    26 / Febreiro/ 2011

    Cada día vaise debanando máis a República dos Homes Libres.

    A referencia que fas a Tolkien témola comentada entre compañeir@s de profesión, a Galicia sen dúbida fáltalle dar o paso que si deron os ingleses dignificando as súas tradicións, a túa é unha importante aportación.

    Un saúdo.

  16. Caranceiro
    2 / Marzo/ 2011

    Hola,
    primeiro de todo noraboa polo blog!

    Chamoume a atención a lenda do Bispo Gonzalo, a súa fazaña lembroume ós libros de mitoloxía que lía de neno, onde un dos fillos de Mil (Amergin?) tamén invocaba ós oceanos para desembarcar en Irlanda.
    Eu vivo xusto ao carón dun mosteiro, o de S. Martiño do Couto en Narón (curioso que tamén sexa S. Martiño), do que hai referencias escritas dende o século X. Só uns centos de metros cara arriba, atopamos o lugar de O Castro, onde eu xogaba de neno. Hai moitos anos que non vou por alí, e agora esta cuberto de silveiras, pero lembro algo que para nós era o foso nas batallas entre indios e vaqueiros. Picoume a curiosidade o teu post, polo que este fin de semana tratarei de achegarme e ver qué hai nese castro da nenez.

    Saúdos!

  17. 2 / Marzo/ 2011

    Grazas, Caranceiro! Si, pero fíxate que nesa pasaxe do Libro das Invasións que mencionan, os que convocan a tempestade para impedir a invasión son os druidas -así chamados- dos Tuatha de Danan, do pobo da deusa Dana, habitantes de Irlanda. A comparación co miragre de Gonzalo é innegable.

    Se vas ao castro, pregunta á xente de alí se nalgún momento tamén lle chamaron castelo, ou se hai algún topónimo ‘castelo’, ‘castelán’ nas proximidades. :-)

  18. Xesús do Breogán
    3 / Xaneiro/ 2012

    A verdade é que despois de lervos a todos, coido que andades se non é no 100×100 da razón, pois estades moi pretos.

    Se nos poñen a San Gonzalo no século IX, hai erro, pois os normandos invadiron o Occidente de Europa entre finais do século X e principios do XI, pero tamén sabedes que no libro sobre San Martiño do cóengo fundador do museo de arte sacro de Mondoñedo, Santos San Cristóbal Sebastián, aconsella non confundir a San Gonzalo con Don Gonzalo e así é, pois Don Gonzalo foi o último bispo en San Martiño que loitou para que a sé non a levaran para Vallibria (o actual Mondoñedo) e así se fixo, ata a súa morte no século XII (ano 1112), polo tanto tampouco puido ser Don Gonzalo o fundidor dos navíos por non cadrar no mesmo século.

    O vídeo realizado pola Excma. Deputación Provincial de Lugo en 1989 e que se titula “Foz de perlas”, falando desa milagre di “normandos o sarracenos”, esta dúbida é lóxica ó carecer de datos ou probas desa milagre, pero máis seguro sería que fosen sarracenos, pois os árabes invadíronnos do século VII ó XV.

    Pode que esta lenda sexa unha cousa e causa semellante a de Santiago Apóstolo, que tamén foi un invento e que se fixo para motivar ós cristiáns para que nos aferráramos a unha fe fanático-relixiosa igualada á dos árabes para botalos de España.

    Unha aperta

  19. 3 / Xaneiro/ 2012

    Grazas polo comentario, Xesús.

    Historicamente, tanto o ataque de piratería normanda como de sarracena é perfectamente factible nos momentos nos que estamos a falar. Ten en conta que xusto no tempo do noso Gonzalo bispo, o arcebispo Xelmirez estaba fichando a capitáns e carpinteiros xenoveses para crear a primeira armada de Galicia, pensada para loitar contra a piratería e -punto importante- tamén facer piratería ela contra os mouros. O propio Xelmírez empregará a súa armada para loitar contra piratas “ingleses” -saqueadores de igrexas, punto importante- que se aliaran cun par de nobles do sur de Galicia inimigos de Xelmírez.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará