Tras o ouro dos mouros (II): As pegadas dos reis

Last updated on 1 / Agosto/ 2011


Fotos: Sole / Gago

O meu irmán sinaloume a montañosa zona entre a Portela e o Castelo de Vitres, presidida polo Outeiro dos Corvos.

-Hai a base dunhas cabanas redondas por aló -díxome.

Un dos aspectos máis fascinantes e menos estudados da serra do Barbanza son os pequenos grupos de cabanas redondas que se atopan, ás veces, en lugares recollidos do vento e do frío e a carón dos pequenos regatos. Pouca xente os coñece, pero son arqueoloxía agrícola fascinante. Trátase das bases de cabanas feitas con materiais perecedeiros que se adoitan interpretar, malia non teren sido nunca excavados, como “refuxios de pastores”, de cronoloxías indeterminadas. A dureza das condicións metereolóxicas da serra permitiu a súa preservación.

Cando, hai anos, camiñabamos errantes pola serra, cando aínda non estaba torturada por pistas e eólicas, chegar entre a brétema ás ruínas destas aldeas de círculos sempre supuña a sensación de entrar nun mundo que descoñeciamos. De adolescente, moito me asombrei cando lin en O sabueso dos Baskervilles, de Conan Doyle, como Sherlock Holmes e Watson pasaban por lugares similares nos paramos de Dartmoor. Só que alí se consideran, a maior parte deles, da Idade do Bronce.

-Imos buscar esas cabanas! -dixen.

E aló nos adentramos, sen saber o que nos iamos atopar alí.

Así que entramos na zona desde a Portela, que é o punto máis próximo para entrar baixo o abeiro do Outeiro dos Corvos. O outro posible acceso, se cadra un dos orixinais, cando se entraba desde o interior destes paramos, está gobernado por unha mámoa que marca, ao mesmo tempo, o milenario Camiño Real que unha pista destrozou este mesmo ano. Pero nós entramos superando unha valgada pola que serpea un pequeno camiño de cabalos, ata que se abre un val: xa estabamos nos dominios da Loba Branca das lendas de Montañó. Camiñabamos o meu irmán Xurxo, Sole, Javi e máis eu. De súpeto, a desfeita na que se ten convertido o alto do Barbanza desapareceu, e vimos como foi esta serra durante miles de anos, antes destas dúas últimas décadas depredadoras. Había un enorme silencio. No alto voaba unha ave rapaz. E non había nin eólicas, nin pistas, nin camiños. Só vexetación pobre e brava, algo de toxo, e un aire pesado, produto das nubes que pechaban o céo. Comentámolo eufóricos.


Liña da escavación seguindo o val

Camiñamos por aquel val á sombra do outeiro, ata que vimos algo un pouco estraño. O regato que formara aquel dondo val ía, non só seco, senón máis fondo do habitual. Decatámonos de que alí pasara algo raro. Alguén decapara o interior do val, cavando nel, baixando o nivel da terra a un nivel que hoxe era de máis dun metro de altura. É dicir, alguén fora extraendo terra de toda esa zona interior. Pero esas toneladas de terra non estaban por ningures. E ollo, non había pedra. Alguén remexera terra.

A nosa sorpresa foise acentuando conforme baixabamos val abaixo. De súpeto, apareceu un muro dividindo o caudal seco do río.

E logo estruturas e máis estruturas camufladas entre a frouma. Claramente, eran presas de auga, canalizacións.

-Unha mina?
-Unha explotación secundaria -dixo meu irmán. Chámanse así ás explotacións a céo aberto. Pero meu irmán, que ten colaborado en proxectos de investigación sobre minería histórica do Barbanza non lle soaba de nada. Eu repasei mentalmente unha publicación recente sobre a mesma temática: pero alí non se facía mención algunha deste lugar.
-Pero que raio sacaban de alí?

Erramos polo lugar, procurando máis evidencias. Ao meu ver, todo aquelo era bastante moderno, en apariencia. Anos 40. Posguerra. Febre mineira. Pero non figuraba aparentemente no catálogo oficial de minería para a zona. Logo o comprobamos. Non aparecía. Subimos a un pequeno outeiro que parecía dominar todo. Vaia!

Unha sólida casoupa de porpiaño parecía estar ubicada, aló no alto, dominando todo o val. Estaba en ruínas pero era de sólida factura, trazando unha L. Cabo dela estaba labrada unha canle pola que no seu momento debía haber unha traída de auga para as presas da zona inferior. Subimos á casoupa. Desde alí vimos o porto de Vilagarcía. Chegoume unha imaxe á cabeza.

Todo se conectaba dun xeito raro. Esta foto -obtida polo anterior equipo arqueolóxico de Neixón do Laboratorio de Patrimonio dentro do seu proxecto sobre a industria do wolfram no Barbanza- tomouse nos anos previos á II Guerra Mundial no porto de Vilagarcía. Son dous mozos galegos posando na xornada de portas abertas coas que o capitán nazi permitiu a entrada ao seu buque de guerra. Amizade hispano-alemana. Non sería o único buque. Vilagarcía era o punto de saída cara as industrias da guerra alemanas do wolfram do Barbanza. Lembrei algo que Blanca Caamaño deixara escrito no seu artigo sobre a minería do Barbanza: a calzada do castelo de Vitres amañárase polos presos/escravos do campo de concentración da Pobra do Caramiñal para facilitar o acceso a un posto de observación nazi sobre as zonas de minas. Cronoloxicamente, esta caseta parecía corresponder a esta data. Dominaba un val mineiro. E vía en primeiro plano o porto de Vilagarcía. Entroume -xúrovolo- un calafrío.

E hoxe hai outra cousa máis. Observen aos dous mozos que están nesa fotos. Un deles preservou con celo e afán toda a súa vida en fotografías, gardando as imaxes en pulcros álbumes que son toda unha historia humana da Guerra Civil desde o bando nacional. Esa persoa morreu hai dous días. E con el vaise esa parte da historia. Tivemos a sorte de gravalo en vídeo. Un día, cando traballemos o material, volo amosaremos. Pero esa era outra historia que se nos escapa, literalmente, en horas.

Nazis. Wolfram. Wolfram? A céo aberto?

Isto é moi pouco produtivo -comenta o meu irmán- pero aquí hai uns traballos do copón. A casoupa controla o val no que estamos, pero aló embaixo, aló embaixo hai outro…

A primeira vista, ese val inferior tamén está raspado, a súa terra está aproveitada. Pero en canto entramos nel, tapados polos toxos, atopamos tamén moitos outros muros. A min algúns deles parécenme anteriores. En posteriores visitas, Xurxo Ayán identifica tamén as bases dunha vivenda escavada en parte na pedra. E nunha pedra sobresaen unhas escadas:

Comezamos a entender algo. Aquí, neste val, conflúen varios regatos. O Rego do Mosteiro, o de Marcelei, o do Batán, e acumulan entre todos bastante auga. Isto que vemos baixo os fentos son piscinas de decantación de mineral. Non entendemos aínda como funciona o sistema, pero entendemos que fan algo no val superior e cargan auga, acumúlana, e despois bótana aquí abaixo, cara esas piscinas tapadas pola frouma. E aquí acontece algo ben curioso. Avanzando ata a saída deste val, observamos a unha parella río abaixo. Distinguimos que levan botas de goma e están no medio do río. Saudámolos berrando. Serán de aquí? Saberanos dicir como se chama este lugar? Voume achegando a eles mentres lles berro. O home escóitame primeiro e vírase. Que leva na man? Unha peneira? A muller tamén se vira sorprendida. Leva outra? O home móvese rápido e tira aquel cedazo contra algures. A muller súmase. Cando chegamos ata eles están fóra do río, esquivos, e marchan inmediatamente do lugar.

Mirámonos estrañados.

-Ouro? Ouro?

Si, Ouro, o mítico ouro do Barbanza. Estudando os mapas xeolóxicos do Barbanza, observamos que estamos na veta de Lampón. Case desde o pé do mar, e atravesando a serra, hoxendía, nunha estreita franxa, todo o subsolo está esfuracado pola febre do wolfram. Quen fala de wolfram, fala inevitablemente de estaño, ambos os dous minerais van asociados. Pero hai un terceiro. O ouro. A veta de Lampón, que deu lugar a un potente complexo mineiro na primeira década do século XX baixo a serra, pasaba xusto por aquí, por estes vales fundidos polos ríos. Pero mentres a industrialización construía minas con galerías modernas que baixaban e permitían profundar na veta con rapidez e obter a máxima extracción de mineral, o que viamos aquí era algo distinto: era o procedemento arcano e atávico de extracción de mineral. Era o río quen profundizaba na veta e, ao facelo, deixaba na man os prezados minerais. Pero, sen dúbida, é un proceso moito menos rendible que a minería convencional que estaba embaixo destes montes.


Procurando ouro no río Sil

Lembrei a Juana. Mirei onde estabamos. O macizo de Vitres estaba baixando este río.

-O ouro dos mouros -dixen.- É o ouro do home de Juana. O ouro dos desterrados e dos miserentos, dos pobres de pedir.

Logo puidemos comezar a reconstruír a historia deste lugar alegal, a Mina do Carballoso; fáltanos moitas cousas por saber, pero coñecemos o proceso. Aquí subían os pobres do Barbanza, a este val superior, durante o Tempo da Fame. Sachaban na terra, os homes no val superior, e as mulleres peneiraban con cedazo neste val inferior, procurando con paciencia nos restos o que os ansiosos ollos dos homes non foran quen de ver. Buscaban salvar as súas vidas, alimentar os seus fillos, buscaban a pedra ou a pepita de estaño que cubrise algo da miseria que os rodeaba, homes e mulleres sen terras nun mundo de lobos, nas grisamias dos anos 40, cos mortos da Guerra e os nenos da pobreza. Os vellos labradores das aldeas da serra xa nos falan de aquí, do Carballoso. De como o estano aparecía en puñados, de como se vendía de contrabando alomenos a dous intermediarios. Aínda non conseguimos confirmar a identidade dos homes que estarían na caseta. Non sabemos se estes homes procurarían barcos chegados de Hamburgo e se nalgún momento unha esvástica pendurou do interior ou do exterior desta caseta. Pero o sintomático é o desequilibrio entre o que contan os labradores e o que contan os mariñeiros. Mentres os labradores pensaban que aqueles mariñeiros desesperados que subían a aquel lugar húmido, frío e abandonado procuraban estaño, a muller do mariñeiro mineiro, Juana, nos falaba do ouro. O secreto que levan os mariñeiros desesperados ao monte e devolven ás súas casas: que entre este estaño atopen o que de verdade solucionen este inferno no que se atoparon na súa primeira mocidade truncada por unha guerra civil. O ouro dos mouros. Dos mouros.

Esa parte é a que nos faltaba por comprender. A parte máis sorprendente de todo isto.

Volvemos matinando ao val superior, polo que entramos aquí, onde estaba a veta de mineral principal. Imos choutando de pedra en pedra, coa mirada perdida de quen procura cousas que non sabe que son. Sole vai diante. De súpeto mira algo no chan, coa man recolle o pelo e volve mirar. Dá uns pasos para atrás e volve onda min.

-Vaslle ter que chamar os petróghlifos da neghra -dise a risos.
-Como?

Achégome ata onde ela sinala e fico pampo.

-E isto? -observo o que teño diante dos ollos. É xa a tardiña e as sombras resaltan o que aquí aparece.

Meu irmán aparece por detrás e bufa, que é o xeito del de exclamar sorpresa.

-Pés? -di alguén.

Si, pés. Podomorfos, como se di tecnicamente. Está cheo deles. De pegadas de pés calzados sobre tres laxes. Unha chea de pés. Contamos aqueles que son máis evidentes. A laxe de embaixo ten cinco seguros. A laxe superior ten alomenos 12. E a laxe central ten 32 seguros. Pés esquerdos, na súa maioría, pero tamén dereitos. Algunhas parellas. Pés que miran arriba. Pés que miran abaixo. Estes podomorfos do Carballoso ou do Outeiro dos Corvos teñen unha factura moi naturalista. Aínda que nas fotografías non é doado de ver polo tipo de sombra que se crea sobre o motivo, están esculpidos simulando perfectamente o talón, a ponte e a parte dianteira do pé. Tallas, entre a 32 e a 38, máis ou menos. Soan como pés de verdade, pero de homes ou mulleres cunha estatura menor á nosa.

Estamos a 465 metros de altura, nun contexto -un val interior do Barbanza- no que hai moi pouca presenza de petróglifos e menos dun motivo tan específico como este, que está aínda moi pouco estudado en Galicia. Pero esta pedra convértese na campiona por etapas. 42 pés esculpidos, posiblemente a que ten máis de toda Galicia. Que demo é isto, de que cronoloxía? Envíoo por correo a especialistas como Antonio de la Peña, posiblemente o maior experto en petróglifos de Galicia. Confírmamo. Outros especialistas como Xurxo Ayán ou Leonardo González suben ata o val do Carballoso.

Un mes despois, camiñamos de novo por este lugar. Aínda que é xullo, o val tupiuse de néboa e chuvia, e as condicións climatolóxicas son mínimas. Pero chegamos ata aquí. Manuel Santos, arqueólogo do CSIC especialista neste tipo de motivos, examina como pode, entre a auga e a brétema, o lugar. Canda el está Marco García Quintela, catedrático de Historia Antiga da USC. Hai anos, eles lanzaron unha valente teoría ao redor do petróglifo das Ferraduras, en Amoeiro, que definiron como un lugar de investidura, de soberanía, de entronización de reis durante a Idade do Ferro. O rei vinculábase coa terra e o territorio pousando o seu pé na pegada. Recollían numerosas teorías e tradicións europeas ao redor deste tipo de petróglifos. As súas teorías, controvertidas e discutidas por outros membros da comunidade científica, significaron a primeira aproximación a este tipo de motivos en Galicia desde unha perspectiva da Idade do Ferro. Os plantae pedum, ademáis, están vinculados na tradición mediterránea á noción de divinidade, de pegada do deus.

-Parecen moi antigas, están desgastadas -di Manuel Santos – se cadra, do Bronce Final.
-Raro. A ubicación non encaixa moito na nosa teoría -di Marco García Quintela- aínda que non se pode ver nada con esta brétema. O máis importante nestes petróglifos é saber onde miran.
-Pois a min si me dá que encaixa, e moito, na vosa teoría -comento, ollando cara atrás.

No lugar, e a través de Photosynth, a posición dos petróglifos só parecen estar relacionados, no entorno, cunha cousa.


Veta de mineral escavada e os petróglifos en primeiro plano


Localización do petróglifo na saída de augas do val

A veta de mineral. Está no límite onde esta remata e onde se concentra a auga para descender cara o val inferior. Poden, por suposto, existir elementos, cousas, que non vemos. Pero esta veta de estaño é demasiado tentadora. A través deste panorama podes mergullarte directamente no val do Carballoso:

A maiores, hai varios aspectos intrigantes nestes motivos. En primeiro lugar, estas pegadas son o único motivo, o cal é estraño. Habitualmente, están combinadas con outros motivos, pero aquí non. E xuraría, ademáis, que hai outra variable aquí: hai algunhas que están sen rematar. Parecen todas pertencer máis ou menos a unha época concreta, quizais a un contexto cultural moi determinado. Malia o desgaste das figuras, hai algo raro nelas. Parecen ser feitas non só para cumprir algún tipo de rito nelas, senón para ser vistas desde lonxe. Falando disto onte, con Carlos Collazo, diante dun par de cervexas, en Rianxo. “Vense desde todos os sitios na contorna”, indícame el mentres prende un pitillo. Estamos dándolle voltas a varias ideas. E Carlos leva subido a estes paramos moitas veces nestes dous meses que andamos.

O verán por fin chegou a Galicia, e Carlos e máis eu acabamos de baixar dunha escapada improvisada a estes territorios do Outeiro dos Corvos, da Loba Branca. Temos moitos datos na cabeza. Moitos datos novos e outros datos que nos obrigan a reinterpretar ideas preconcibidas. Cando localizamos ese petróglifo hai dous meses, tardamos moi pouco en volver pasear aló enriba, sen rumbo fixo, como pantasmas entre os penedos e os prados. E apareceron máis cousas, vaia se apareceron máis cousas, cousas que establecen vínculos entre si.

Comecei a entender por que Juana e o seu home lle chamaban o Ouro dos Mouros.

Pero iso xa será asunto do episodio de mañá.

Nestes momentos, un equipo multidisciplinar de profesionais e académicos está a formarse para investigar o contexto arqueolóxico dos petróglifos de Carballoso/Outeiro dos Corvos. Estes textos son unha achega persoal, non científica como é evidente, ao lugar, e responden a impresións persoais concibidas como un adianto xornalístico a un proceso científico do que pode rematar diverxendo: creo na conxetura, na hipótese e na especulación como parte preliminar do proceso científico, e na análise, no descarte, na procura de evidencias, na contrahipótese como metodoloxía de obtención de resultados. Creo nos textos como documentos abertos e en evolución: en ciencia, pero tamén no xornalismo, ningún texto é definitivo. Tras esta serie, achegarase un proceso sistemático de documentación da área que non sabemos a que conclusión chegará. Iso si, todo o narrado é certo e verificado. E pódeste facer a idea que consideres.

21 Comments

  1. Viriato
    29 / Xullo/ 2011

    A verdade, profesor Gago, e que con estas cousas non deixa de deixarme pampo: de forma autodidacta vai camiño de converterse (¡se non o é xa!) nun auténtico arqueólogo. Dende logo, demostra moito máis entusiasmo, interés e coñecemento da materia que moitos -moitísimos- alumnos da facultade (aínda que esto é unha percepción persoal, e ben pode ser unha esaxeración). Dende logo, todo un erudito local… Que digo local: ¡AUTONÓMICO! Non só unha boa labor de divulgación, senón auténticas aportacións a disciplina. Noraboa polo blog, como non me canso de repetilo sempre que podo.

  2. Lume
    29 / Xullo/ 2011

    Magnífico de verdade, Sr. Gago.

    Trata vostede os entornos histórico-arqueolóxicos como taboa de traballo para extraerlle os seus segredos cunha enorme ilusión, máis tamén os trata con grande respeito e tenrura, tanto os nosos lugares coma aos nosos vellos, e nótase ben.

    Ten vostede talento.

    Apertas e obrigado.

  3. 29 / Xullo/ 2011

    Moitas grazas. En todo caso, eu xogo noutra liga, que é a da comunicación, máis que a da arqueoloxía. O arqueólogo, como todas as profesións de investigación contemporáneas, ten que investir o 70% en actividades de documentación, sistemáticas, que molan bastante menos que andar polo monte e atoparse cousas nos camiños, que é o que fago eu no tempo libre, pero que son necesarias para o seu traballo. Tamén, como é evidente, no método final. O que si procuro é conectar o rexistro arqueolóxico co fluxo humano que habitou e habita un espazo, e que o encheu de sentidos e sucedidos; tento amosar que outra divulgación histórica é posible en Galicia, unha divulgación que vaia máis alá de substituír palabras esdrúxulas por palabras graves, que se basee en contar unha historia e en construíla para a súa narración pública.

    Outra cousa é que, evidentemente, hai que ler moito e patear moito monte de diola para que cando un se atope de narices cun petróglifo de primeira liña como este, saber que é o que pode estar vendo e por que pode ser relevante. E cando vos conte as cousas dos vindeiros dous episodios, saber conectalas tamén.

  4. carlos
    29 / Xullo/ 2011

    e menos mal que xoja vostede noutra lija porque senon dessendiaos(a maior parte do jremio)…pero bueno hai que ir falando con Isaac polo que vostede xa sabe..;-D ( caco , o outro dia non me amosou a pedra “escondida” )

  5. berobreo
    29 / Xullo/ 2011

    A mín o que máis me impresiona do Barbanza é a súa prominencia cara o mar e cara o solpor.É curioso que no Morrazo na costa da Vela se desenrolaran santuarios como de Berobreo, D’ohío, na costa da Vela. Tamén en finisterre temos o Monte Veladoiro, en Duio, vinculado o mar, o solpor etc…

    E na serra do Barbanza a pesar da súa monumentalidade parece que non hay ningún santuario deste tipo. Ou lugar sagrado deste tipo. Será porque queda un pouco lonxe do horizonte lonxano,sí vense as rías, o doméstico, pero o horizonte marítimo non é tan inmediato coma nos acantilados do Morrazo ou en Duio (Finisterre). O Barbanza e moi semellante o Monte Pindo. O dos pés pode ser algún ritual de purificación nas augas limpas e sagradas da serra, e os podomorfos intentarían sinalar o lugar onde realizar o ritual.

  6. 29 / Xullo/ 2011

    Boas, non parece un santuario vinculado ás augas. Aínda que está ao carón dun pequeno cauce, non parece que historicamente ese cauce tivese auga de xeito regular (dígoo pola erosión, pódelo ver na segunda foto do post), senón que se forma no inverno a partir da acumulación da abundante auga e humidade que se xunta aquí. Para as augas, sería máis idóneo no val inferior, onde conflúen tres regatos e o fluxo de auga é constante, pero non vimos nada diso.

    En todo caso, estoume reservando datos para os seguintes episodios. :-)

  7. 29 / Xullo/ 2011

    Tomando uma distinção que soe gostar-lhe aos do antigo LaPa agora Incipit, “petroglifos para ser vistos” (por exemplo. Petroglifos com armas) vs “petroglifos para ver desde eles” (por ej. círculos concêntricos), não poderíamos pensar que são “petroglifos de termo” (como se isto fora algo específico;-)) em relação ao control de recursos estratégicos ou definição dum espaço (algo propunham disto em relação cos petroglifos com armas e as Branhas do Bronze Antigo)

    Precisamente por isso é polo que os vários s pés -semelhantes a estes- da Ferradura não me encaixavam a mim precisamente co modelo monocausal de Quintela que explica os podomorfos como Artefacto de Investir reis, pois parecia-me -ao menos pelas fotos assim se vê que o laxe era mais vertical do que aconselhava o bom equilíbrio, e requereria certa acrobacia mesmo que deixaria ao investido algo “en bilo”, literalmente

    Pelo que eu o via mais bem sinalizador que inaugurador, certo é que uma sinal, uma marca, indique “passo” por um espaço ou estacionamento nele pode indicar igualmente uma forma de apropriação daquele e que os atos de toma de Inauguração levam aparelhado normalmente atos de Toma de Possessão/Apropriação/ -e mesmo se recordas o da Lança- Conquista Simbólica, mas pola contra não todo Ato de Apropriação/Toma de Possessão é necessariamente -ou leva consigo- um Ato de Inauguração regia, mesmo pode dar-se independentemente sem mais problemas por outras circunstancias que não acaem a entronização de ninguém … pessoalmente penso que os petroglifos podomorfos não respondem a um único contexto e motivação, ainda que penso que si pode haver certa contiguidade entre os contextos que estão em Jogo.

    Dando-lhe voltas a dicotomia uma aproximação muito simples poderia dar-nos em pensar que os petroglifos destinados a demarcar seriam, por lógica os que extivessem pensados para “ser vistos” (e cecais indicassem na sua direção um percorrido), mentres que os que estivesem pensados mais para “ver desde eles” que para ser vistos serviriam a outros fins, cecais aqui entrara a entronização pero, sem dubida, também outras coisas.

    Mas como digo esta é cecais uma aproximação muito simples … e logo não poderíamos pensar por exemplo numa toma de Possessão por “Controle Remoto”, nos petroglifos que como indica Quintela que miram a vários lugares do território, indicando assim o lugar ao onde mirar ou cara onde fazer um “algo” (?) o que ali se põe … penso agora não só nos quatro petroglifos mirando um a cada lado que reproduz Quintela em algum artigos senom também num grupo de petroglifos sobre térreo alto e chão (seria dos de “desde os que ver” por tanto) dos que uma colega portuguesa me ensinou as fotos vai uns meses e que debuxam no seu penedo uma curiosa meia circunferência mirando a um ponto determinado do seu arredor

    Sobre a cronologia em fim, tendo em conta que o nosso Ferro, como soe ser corrente na Faciana Atlântica, soe ser uma evolução do Bronze Final, creio que séria melhor pensar uma cronologia que não descartasse nem o Bronze Final nem o Ferro a priori das destes elementos (a fim de conta as nossas divisões cronológicas e são em parte convencionais e que boa parte das formas de vida e usos as atravessam sem problema, nem preguntarnos aos aduaneiros da periodização)

    Obviamente Quintela que é por outro lado partidário duma discontinuidade maior entre Ferro e Bronze sustentada numa ideia que eu pessoalmente não comparto duma celtizaçao de caráter invassionista e situada fundamental –ou exclusivamente- na Idade do Ferro (via Meseta?), preferirá uma cronologia exclusivamente do Ferro, pensando na inconmensurabilibade do “simbolismo céltico” e “trifuncional” deste ritual.

    … outra coisa é que noutros contextos peninsulares como em certas zonas de Cáceres os Podomorfos apareçam cortados por Alabardas tipo Carrapatas, que se lhes superponhem, e por tanto haveria que tirar para o Bronze Antigo ( ao menos como mínimo), Caracio!!!

    -Para acabar de lia-lo todo também há alguns podomorfos como os de Fonte do Oso para os que se da uma Cronología mais recente que a proto-histórica, sem especificar se medieval ou moderna, pelo seu escasso desgaste

    Más em fim, outros lugares, outros tempos outras cousas, havera podomorfos polo resto da Europa Atlântica antes da Idade Media?, os que eu conheço de Irlanda e Escocia –suponho que por desconhecemento- são dessa Cronologia, Alem disso já temos que irnos a Outro Mundo: nórdico cos seus podomorfos da Idade do Bronze escandinavo acompanhados dos seus soliformes, barcos , animais, e personagens varias aquí e acola

    Em fim, em resume que nunca se sabe a onde nos levaram tantas pegadas: Noraboa polo achadego e uma Aperta muito forte Manuel

  8. 29 / Xullo/ 2011

    Importante, Marcial, Lolo e Marco non ven paralelos entre o modelo que eles definiron para o establecemento de áreas sagradas con funcións de entronización e soberanía da Idade do Ferro e este espazo. Non hai poboados da Idade do Ferro á vista, e non hai petróglifos que delimiten a área que debera estar presidida por esta pedra. Só o monte e esta condenada veta a nivel visual, e aquí está o desafío deste lugar. Por desgraza, non puideron ver todo o conxunto de elementos: a climatoloxía era non só pesima, senón mesmo era arriscado internarse no resto da área.

    Como xa comento no post, eu sen embargo creo que hai proximidade nunha cuestión: na funcionalidade destes motivos. Creo que teñen que ver con apropiación, con territorio, con identificación.

    Pero agarda, que aínda hai máis tomate nestes dous vindeiros episodios. Emprázote a discutirmos máis sobre o tema nese momento.

  9. artabris
    29 / Xullo/ 2011

    Non podo deixar de unirme ás felicitacións pois con esta nova información a historia do “ouro dos mouros” da túa veciña Juana que non deixa de abraiarnos, máis alén, mesmo, do propio e incrible achado dos numerosos podomorfos.

    A verdade que sen unha referencia visual do tamaño e mentres non lin o da talla do pé, crin que se trataba de piletas de machacar mineral, pero claro o tamaño é un dato importante, de aí unha recomendación: leva un xalón que por riba hache servir de bastón para subires semellantes penedíos! que non quero eu insinuar que o precises, pero éche dun cómodo!…

  10. 30 / Xullo/ 2011

    Home Manuel, O problema que vexo co da veta, e que como dizias no post a veta esta justo em “sentido contrario”, e dizer, os petroglifos miram ao outro lado, pelo que se pôs o pé neles não vês a veta pois che queda justo à espalda. Ainda que também poderia entender-se que os venhem figuradamente desde a veta, marcando em certa forma um percorrido (?), pero, em fim, …onde ponhemos o ponto de vista?? eis a questão

    Outro cousa que me quadrava mais como sinalizadores ou de termo na Ferradura e aqui e a quantidade de pés, pois isso poderia falar a favor de que a costume de gravar esses pés se repetiu ao longo dum período de tempo, no de apropriar tem mais sentido deixar a marca geração trás geração ou cada certo tempo (penso nas Louseiras do meu Concelho onde os petroglifos cruciformes de termo, se repitem uma e outra vez no lindeiro entre as Bisbarras de Trasancos e Beçoucos) mentres que se pensamos num podomorfo entronizador tem mais sentido que esteemos falando de um só pe (ou um só par de pes) no que geração trás geração os que chegam a se investirem no cargo vão ponhemdo o pé um trás outro na pegada ancestral

    Precisamente os casos que refirem Santos e Quintela de paralelos historico-etnográficos de podomorfos investidores entram nesta categoria de petroglifos singulares e não de acumulação deles

    Ter tem mais lógica o qual, logicamente, não quer dizer que fora assim ;-)

    No caso de que os petroglifos foram votivos obviamente a multiplicação de pes também teria sentido, pero neste caso e noutros eu isto não o vexo …será porque como sempre me saem rituais jurídicos ate nas rochas ou pola pegada que me deixou aquelo do podomorfo entronizador quando o lim por primeira vez quando estava relendo ao sempre clássico Henry Hubert, ao que suponho muitos lhe devemos as nossas primeiras letras nestes temas

    Seguimos pois falando na seguinte entrega [to be continued], Boas noites

  11. 30 / Xullo/ 2011

    Non ves a veta pero estás no medio da zona mineira. De feito, o petróglifo está no lugar no que posteriormente xeneraron estruturas para procesado de mineral. Conta tamén con que o val inferior tamén debeu ser zona de explotación mineira e as piscinas de decantación (se cadra do XIX-XX) ao mellor posteriores. O que quero dicir é que en todo o conxunto de infraestruturas e vetas mineiras, o petróglifo está no medio.

    Por outra banda, o proceso parece que foi de enchido. Unha vez que se completou a pedra principal, comezaron a estenderse ás outras, pero aínda que para isto serían precisos estudos máis técnicos, a estrañísima ausencia doutros motivos -a diferencia dos petróglifos de abaixo, que xa os estás vendo- e a coherencia nas formas de representación, suxire un uso máis ou menos delimitado no tempo (iso non quere dicir un ano, ao mellor significa décadas).

  12. 30 / Xullo/ 2011

    Ou mesmo séculos que a fim de contas “100 anos não é nada”, simplesmente ir-nos aos bisavos e já se nos passou o século num intre como sem dar-te conta

    Ao menos todas não se fixerom duma soa vez, se não haveria que pensar em algo mais “comunitario” como por ex. os rituais de passo a Idade Adulta que estam sugerindo ultimamente para alguns petroglifos escandinavos (tenho o artigo pero ainda não lhe puidem votar um olho com detemento) com varios pes, ou de novo o de dedicatoria votiva

  13. 30 / Xullo/ 2011

    Por fazer um “experimento”; se ponhemos uma meia hipotética dum pé ou par de pés (vão por pares não?, não distingo se correspondem direito/esquerdo ou estão postos ao lado um a um sem mais, vão todos a par ou algum anda só?) por ano quantos anos por pé/pés gravado/os nos dariam??

    Hipoteticamente: pois vai ti a saber se gravavam o pé uma vez o ano, cada quatro ou cinco anos ou até duas vezes ao ano. Para isto tal vez ouvera que saber a onde miram os pés a parte de desde onde se vem???. E seguimos co ponto de vista de novo

    Um Saudo e … To Be Continued

  14. Miguel
    9 / Xaneiro/ 2012

    Ola,

    Hai algúns anos, en Muxía vin unha laxe plana moi estraña, no cume dun monte, estaba chea de depresións que parecían cobras, non sei se era xeolóxico ou non, pero teño andado moito no monte de Galicia e Portugal e nunca vin tal cousa. Podo dar coordenadas (ou talvez mellor facer nunha segunda visita, a primeira foi con pouco tempo, de traballo), pero non sei a quen nin cómo.

    Outro misterio que pode interesarche é a liña de pedras que hai ao E da almiña da praia de Santo Antonio na Pobra, é unha liña que cruza a praia, son pedras grandes e iso non é xeolóxico, é imposible.

    Saúdos

  15. 9 / Xaneiro/ 2012

    Miguel, do primeiro, do de Muxía, non che sei. Pero do segundo si. Ese curioso muro en ruínas que vai polo medio da praia de Santo Antonio é parte do muro orixinal do convento do Xobre. É dicir, o monte chegaba cando menos ata aló. Ti mira o que tal traballou o mar aló.

  16. Miguel
    15 / Outubro/ 2012

    A laxe está no cume do Cerro de Morquitián, non lonxe de Morquintián, poucos metros ao suroeste do cume

    Saúdos

  17. Miguel
    15 / Outubro/ 2012

    Graciñas,pois si que traballou e que mal facían os muros…

    Saúdos

  18. 17 / Decembro/ 2012

    http://masquepetroglifos.blogspot.com.es/

    Interesante lugar sr. Gago, hace unos días publicaba en mi blog una hipótesis para este tipo de petroglifos,dentro de un artículo sobre minería aurífera romana, para mí son muestra de actividad minero-metalúrgica, donde los supuestos podommorfos no son más que los molinos rupestres sobre los que se preparó y extrajo el oro y estaño contenido en el mineral, normalmente cuarzos mineralizados. Era necesario su machacado, molienda y raspado para poder extraer el oro o bien triturar el mineral para lograr su extracción. En este yacimiento está claro que la relación mina molienda de mineral está muy clara. Posiblemente son molinos de época preromana, quizás evidencia de una minería del bronce, no sé, habría que examinar el área bien. con su permiso añadiré esta referencia a mi entrada pues creo que está es una prueba realmente clara de lo que se trata, son rocas herramienta, sobre ellas, se procedía al preparado del mineral,tranjando en serie y en grupos varios operarios cuando se gastaba la superficie por el uso de la misma, procedían a ocupar otras rocas adyacentes.Saludos.

  19. 17 / Decembro/ 2012

    Cirroestato, boa cuestión. A hipótese de que podían ser muíños xurdiu desde o primeiro momento ao estar tan próximas a un lugar de actividade mineira histórica, pero eu descarteina ao non coincidir en tamaño, forma ou disposición cos muíños para os que se pensa (que non está claro) que podían desempeñar funcións mineiras. Teña en conta que estamos falando de pegadas moi estreitas: son moi distintos aos que vostede mesmo publica no seu interesante blog (pino del oro, etc.). En todo caso, benvidas as hipóteses e interpretacións sobre eles!

  20. 18 / Decembro/ 2012

    D.Manuel, la tipología de los molinos para el mineral es muy variada, no tienen por que seguir una tipología seriada y perfecta, pues son totalmente artesanales, va a depender de cuando se realizaron, de quien los realizó, del grupo minero que los trabajo, de la dureza de la roca sobre la que se realizan , del tipo de mineral que se explota,del tamaño de las mineralizaciones, de la tradición local en esos trabajos, precisamente que sean más estrechos no sólo no los descarta sino que están hablando de una variabilidad lógica en el trabajo metalúrgico, incluso de su posible antiguedad preromana, puesto que con roma, los trabajos sobre minería, aurífera especialmente, si que pasaron a ser mucho más estandarizados´, aún así existen decenas de variaciones en los tipos de molinos de mineral, tanto fijos como móviles, yo en mi artículo pongo sólo unos cuantos ejemplos, pues como ha podido comprobar es sólo una cuestión parcial dentro de un temá más amplio, aunque en prehistoria y arqueología la mínima cuestión, por parcial que sea, se convierte en un auténtico mundo, es lo que lo hace realmente apasionante. Ya sé que existen hipótesis mucho más apasionantes, pero a veces nos negamos a ver lo que tenemos delante de los ojos, por evidente que esto sea, y en este caso no es que sea evidente es que es claramente un ejemplo paradigmático que confirma la hipótesis, es más, pregúntese si no le parece extraño que en plena edad de los metales, tanto en el bronce como en el hierro, no haya una sola evidencia de trabajos metalúrgicos en el registro arqueológico, que no sean las minas, los útiles metálicos fabricados, las rebabas y moldes de fundición y poco más, como no van a existir restos de una parte fundamental del trabajo de los metales en en N.O.atlántico tan rico en metales que hasta las fuentes antiguas no paran de hablar de esta zona, como es la preparación del mineral, su enriquecimiento y separación de la mena(hablo tanto de oro como de bronce,estaño, casiterita), claro que existen esas evidencias, siempre han estado ahí, centenares, miles posiblemente, de molinos similares a estos y otras variaciones que se dedicaban fundamentalmente a estos trabajos, no a moler plantas alucinógenas¡¡¡¡, ni raices ni grano¡¡¡, para eso existían otro tipo de molinos, por todos conocidos, la cuestión fundamental es tener la clave que los permite interpretar, y esa clave es la actividad minero-metalúrgica, si queremos seguir mareando la perdiz sigamos, pero no tiene mucho sentido, lo planteo sin ánimo de polemizar absolutamente con nadie, si no de abrir luz dónde hay oscuridad, darle la enhorabuena por su hallazgo que merece un trabajo en profundidad, si señor. saludos.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará