Unha cruz ben estraña nunha igrexa románica


Fotos: Sole

A igrexa da que falamos, que se atopa na provincia de Lugo, ten un tímpano singular e unha estraña cruz cun elemento superposto que podes ver nesta fotografía. Como vedes, a cruz é singular, pero non o é menos ese estraño elemento anexo a un dos brazos, tanto que se repite nunha porta lateral. A foto superior é a da porta lateral, e na foto de embaixo podes ver esta cruz tamén no tímpano. O tímpano tamén reflicte unha escena ben curiosa e enigmática.

¿Tedes algunha idea do significado destes raros símbolos?

Postpost: Obviamente, estou retándovos. A historia paga a pena. E, como en todos os enigmas, tamén deixei unha primeira pista diante dos vosos ollos, pero hai que xogar coas mans para desvelala. ;-)

16 Comments

  1. 10 / Outubro/ 2010

    Ola,

    O que pende da cruz é un enxamio de mel, comesta por Sansón, que está estrangulando ao león namentres representa a Cristo no tímpano como simbolo de protección do lugar e dos peregrinos.

    A cruz é dun trazado pouco usual porque evoca unha forma teutónica, a cal era propia da orden dos Templarios.

    Toda a información na web do Concello de Taboada.

    Unha aperta :)

  2. jmillares
    10 / Outubro/ 2010

    Xuíces 14,6: “E o espírito de Xehová veu sobre Sansón, quen esnaquizou ó león coma quen esnaquiza un cabuxo […]”.

  3. 10 / Outubro/ 2010

    Si, señor, iso é rapidez!

    É a igrexa de Taboada dos Freires, en Taboada, fundada polos Templarios a finais do século XII. O tímpano representa, en teoría, segundo a intepretación máis estendida, a escena de Sansón desqueixando un león. A cruz xa é máis estraña. Son dúas cruces patadas, é dicir, na que os brazos se ensanchan segundo se separan do centro, e unha interpretación podería ser que, insolitamente, dun dos brazos pendura o enxamio de abellas que naceu no corpo do León morto por Sansón.

    Este motivo é moi, moi raro e convértea nun caso ben singular dentro do románico da península. Se alguén coñece máis casos, agradézolle que mos comunique.

  4. 10 / Outubro/ 2010

    A todo isto, obsérvese que o artista non tiña demasiado claro o concepto “león” e as súas diferencias co concepto “cabalo”. :-)

  5. Miguel
    10 / Outubro/ 2010

    Temos a mesma representación na igrexa de Santiago de Taboada en Silleda, que a parte da iconografía e o nome parece que comparte máis cousas coa de Taboada dos Freires.

  6. 10 / Outubro/ 2010

    Muita diferença nom percebia entre um cavalo e um leom, nom… mas também no famoso “Foro do Burgo de Castro Caldelas”, o leom que aparece no “signum” parece mais um estranho híbrido de gato e cavalo que um rei da sabana africana…

  7. Miguel
    10 / Outubro/ 2010

    Ainda hoxe en día, San Marcos é coñecido en algúns lugares como “a mula”, pola equina apariencia do león.

  8. artabris
    10 / Outubro/ 2010

    quitando o “extraño” da representación, impresiona a súa calidade plástica, “raro” tamén é un canzorro que se atopa na igrexa de S.Xián de Lendo, Laracha, que representa un fermoso elefante, e que tamén se atribúe aos Templarios.

  9. Pancho - Lapatianco
    11 / Outubro/ 2010

    Artabris:

    No caso do sorprendente elefante de S. Xián de Lendo, o escultor estábache máis viaxado co que representou o león este de. :).

  10. FreeCat
    12 / Outubro/ 2010

    Hola manuel.
    La iconografía románica en ocasiones es muy clara y en otras veces es descifrada con diferentes interpretaciones.
    En este caso, yo apostaría por un escudo, que representaría el carácter militar de la orden templaria. Pero es una apreciación personal.

    Sobre el tímpano, quiero comentar que es uno de los tímpanos en Galicia que más me gustan, junto con el de Santiago de Cereixo y el de San Xulián de Moraime.

    Existen siete tímpanos en Galicia con la escena de Sansón desquijando al León, pertenecientes a las siguiente iglesias.

    1. Iglesia de Pazos de San Clodio,(Ourense).
    2. Iglesia de Santa Baia de Beiro,(Ourense). Se encuentra en el muro de un patio interior de una casa particular en la vecina parroquia de Turei.
    3. Santa María de Taboada dos Freires, (Lugo).
    4. San Martiño de Moldes, (A Coruña).
    5. Santiago de Taboada,(Pontevedra).
    6. San Miguel de Oleiros, (Pontevedra).
    7. San Xoán de Palmou, (Pontevedra). Se encuentra en el museo de Pontevedra después de viajar a Europa y estar a la venta primero como pieza francesa del siglo XI y después como pieza italiana del siglo XII.

    Un saludo ;-)

  11. 12 / Outubro/ 2010

    FreeCat, grazas pola magnífica información! Eu, de todos os xeitos, non me refería tanto ao motivo de Sansón senón ao da cruz coa “colmea” (ou o que sexa”) pendurándolle do brazo, que me ten intrigadísimo.

  12. Miguel Losada
    28 / Xaneiro/ 2011

    Pois eu o que vexo é unha acción, que inda se fai, de domear unha besta ou, mais frecuentemente pola súa arnaxe, un macho.
    Compre premerlle ben na engua cunha cinguladeira ó tempo que se lle fai abaixar o pescozo apañándolle polo dente ( eu sempre o vin facer cunha corda) tal como acontece na imaxe.
    O domeador monta no lombo e demostra que ten bo xeito ollando cara nos. Un profesional non o faría. O da escena é, ben seguro, un mozo gabancioso tal como un que eu vin ai ben anos.

    O canteiro tiña visto ven veces o caso. Agora si, dos leóns, si é tal, pouco sabía.

    Saudos

  13. Carlos Ramos
    8 / Novembro/ 2016

    Sadly, each time I post this, the translation gets garbled This is the corrected post.
    The cross is a symbol of the blood of Christ, the Holy Grail. The Knights Templar built this church three years after Saladin defeated them at Jerusalem in 1187. Taboada was a Christian sanctuary during the persecution of the followers of Jesus by the Romans, (for about 300 years) until Constantine. Most of the population of this part of Lugo have roman DNA. We are more than we are Roman Iberian. We are the descendants of the earliest Christians. The Templars ‘secret’ was Taboada. Rome feared it would lose its power if the early followers of Jesus Were known to be in Italy and not in Rome. There is much, much more. The people of Lugo is of “The Family.”

  14. Carlos Ramos
    8 / Novembro/ 2016

    Every time I post this, the translation is garbled.
    The people of Lugo are Roman! The followers of Jesus went to Lugo, not Rome.

  15. 8 / Novembro/ 2016

    Ola, Carlos, co bonito que é disfrutar da ciencia e do seu sistema de coñecemento! Evidencias, feitos, documentación! Ti cres que é preciso enredar en fantasías coma esta? Con todo o afecto, dígoo.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará