O Código Da Empanada


Fotograma de Nuestras Fiestas de Allá (1928). Consello da Cultura Galega/CGAI

Un fotograma dun vello filme de 1928 fai pensar sobre como era a feitura da empanada dos humildes hai un século.

Orixinalmente publicado en Tinta de Calamar (Cadena SER)

Haberá moitos que pensen que no século XXI xa non se poden vivir aventuras e que o que teñen de novelesco pertence máis ao campo dos bucaneiros, os buscadores de fortuna e os viaxeiros que a un feliz amante do gastronómico. Pero eu defendo que, mesmo en algo tan prácido, burgués e caseiro como a gastronomía, se poden vivir aventuras dignas do Código Da Vinci. Voulles contar a última que vivín. Ímolo chamar o Código Da Empanada. Iso si, teño unha cara bastante máis grande que a de Dan Brown e a conta bancaria moito máis pequena.

O outro día estabamos a repasar no traballo unha serie de películas dos anos 20, dun xénero tan curioso como fascinante: o “cine de correspondencia”. Poderiamos definilas como as primeiras videoconferencias colectivas da Historia.

Eran películas cinematográficas que enviaban as parroquias galegas (a parroquia en Galicia non é un templo, senón unha pequena comunidade territorial) aos seus numerosos emigrantes en América. Á súa vez, os emigrantes de Nova York ou de Bos Aires remitían outras nas que filmaban os seus oficios, negocios e traballos na diáspora.

Esas películas son unha marabilla: reflicten os momentos felices, as festas e todo o que era bo na terra. Unha das que máis me cativa é Nuestras fiestas de allá (1928). Atopouna xente do Consello nun faiado de Bos Aires e restaurámola a medias entre o Centro Galego das Artes da Imaxe e o Consello da Cultura Galega.

Ver esas películas a pantalla grande é entrar nun túnel de tempo. Estabamos a buscar unha escena concreta nas imaxes dun mercado e, de súpeto, algo me chamou a atención nun dos postos. Unha vendedora, torrada polo sol, sostiña con enerxía unhas empanadas nas mans, reclamando a atención dos curiosos e da cámara. Alto aí! Non eran unhas empanadas calquera. Detivemos a reprodución do video, illamos os fotogramas e estudei que era o que me chamaba a atención.

A empanada parecía normal pero non o era, en realidade. Fixádevos ben. É certo que ten a típica decoración cruzada de moitas empanadas tradicionais pero a masa é dunha peza. Isto é importante porque tradicionalmente a masa de empanada ten dúas pezas, a base e a tapa. Non obstante, non se distingue esta diferenza neste caso.

Outro argumento a favor do cal esta empanada é dunha única peza é a solidez que parece ter este produto: a señora move un par delas con absoluta desenvoltura en vertical e horizontal mentres vende as súas excelencias. Cunha empanada de dúas pezas non se atrevería a facelo sen romper.

Estabamos ante un modo antigo de elaborar a empanada ou simplemente ante unha variante local, do Val Miñor, de como se elaboraban este tipo de produtos? Hai que ter en conta que no século XX en Galicia, como en toda Europa, se deron grandes cambios alimentarios que transformaron as culinarias locais de forma radical. Preguntei por aquí e por alá e os resultados foron máis ou menos negativos: todo o mundo recordaba empanadas de dúas pezas. Menos Miguel Vila.

Miguel Vila, Colineta, é un veterano xornalista gastronómico e, sen dúbida, o maior experto en gastronomía tradicional galega que coñezo. Cando examinou no seu móbil os fotogramas Miguel dixo:

-Só me recorda unha cousa. Á bóla de liscos de Bretoña. E é unha pasada, asegúrocho.

Así que non tardamos demasiado en intentar comparar o que se ve neste fotograma que case ten cen anos coas bólas de liscos que aínda se elaboran na panadaría Seivane de Bretoña, ao norte de Lugo e moi cerquita da Mariña. Os Seivane son, posiblemente, a última panadaría en elaborar este produto que no seu tempo tivo un enorme arraigamento nestas vellas terras nas que un día, no século V, se instalou un continxente bretón que fuxía das invasións bárbaras das Illas Británicas, e que contou con bispado e, posiblemente, con liturxia propia celta. Daquela aventura trasatlántica quedou a memoria e o nome do lugar: Bretoña. Unha pequena Britannia en Galicia.

Aproveitando unha viaxe de traballo da miña parella, Sole Felloza, encargamos unha bóla de liscos (8,5 euros) para continuar coa nosa aventura gastronómica. Os Seivane cocéronnola do xeito tradicional, envolvido en berzas, que xeran un envolvente e doméstico aroma, húmido e ácido, moi especial, e deixan marcadas na masa, como relevos de capiteis medievais, os restos dos talos e as follas.

A bóla de liscos é unha xoia viva do noso patrimonio gastronómico. Efectivamente, a masa estírase, énchese de cousiñas light como tiras de touciño (os famosos liscos) e chourizo; deseguido, a masa prégase, envólvese nas berzas, e para o forno. A diferenza da empanada, aquí non se fai un rustrido elaborado con base de cebola e pemento: é todo moito máis simple, directo e enerxético. E o seu parecido co sistema da señora do ano 1928, máis que evidente, se ben posiblemente ela non utilizou a berza como método de envolver a masa.

Así que aquí van as fotos da bóla de liscos para que alucinedes:

Só queda dicir que, por suposto, probámola moi a gusto. Pareceunos unha empanada moi primitiva, unha empanada pensada para un tempo no que non había que perder tempo, no que non se podía desperdiciar ningunha enerxía. A bóla de liscos era unha auténtica bomba calórica de deliciosas bondades porcinas. Quizais no pasado boa parte das empanadas galegas das casas humildes fosen así, unha sorte de calzoni atlánticos recheos de produto sen máis.

Ao abrila por primeira vez na casa, ao desprenderse as dúas tapas da bóla, pareceume escoitar un murmurio no idioma inintelixible das masas que se separan tras ser cocidas en forno de leña. Quizais fose un responso en bretón do lendario bispo Maeloc de Bretoña agradecéndonos a viaxe ata as súas terras de lenda, en busca dunha pequena verdade gardada nunha película de cine mudo.

* Fotos da bóla: Sole Felloza.

16 Comments

  1. Santi
    9 / Outubro/ 2013

    Esta bóla de liscos semella un parente do tradicional hornazo que fan en Salamanca nos “lunes de aguas”.

  2. eumateix
    9 / Outubro/ 2013

    Meu avô, 90 anos, de Pino (Terra Chá), diz que quando ele era pequeno eram de duas folhas. Segundo ele “eram bolas, nom eram as empanadas essas” (aqui ainda dizemos “ir comer a bola” a ir comer a empanada). Parece ser que havia gente que as fazia já com rustrido, mas nom era o mais comum. “Nom eram como hoje, tinham um lisco aqui e outro acolá. Havia quem as cortava e as comia como hoje, mas outros preferiam abri-las e comer o recheio primeiro e depois o pam”. É claro, também se metiam no forno envoltas em verças (*verzas na norma oficial).

  3. 9 / Outubro/ 2013

    Teño comido unha empanada que facía a nai dunha amiga en Caldas de Reis, que era dunha soa peza. Dentro levaba trozos de polo, carne, touciño, que se ían cocinando dentro da empanada mentres a masa íase facendo no forno, todo ao mesmo tempo. Para comela, recordo que recortaba unha tapa na empanada. Parecía unha tarteira feita de masa , co polo, a carne, o prebe……… Estaba de rechupete.

  4. Uxio
    9 / Outubro/ 2013

    Efectivamete é algo tipico desa zona. E dígocho con coñecemento de causa, porque a miña muller é orixinaria de Castro de Rei, e a miña sogra segue facendo a bola de liscos nun forno de leña. Deliciosa!

  5. Cristobo de Milio Carrín
    9 / Outubro/ 2013

    ¡Un rapón! ¡Eso é un rapón! Nun sei como tará de estendido pero na nosa casa faese inda.
    Eu sou del ocidente de Asturias, por certo, da comarca Navia-Eo.

  6. 9 / Outubro/ 2013

    Rapón, que nome máis chulo!

  7. 9 / Outubro/ 2013

    Curracho, a empanada de Caldas ten tamén algunhas nobres parentes no norte de Portugal, onde a teño vista tamén con carne de caza…para perder o sentido. E o timbal de lamprea que conserva o Chef Rivera na área padronesa seguramente tamén é parente…

  8. 10 / Outubro/ 2013

    Home, para mirar unha empanada antiga non hai máis que ollar este sonado capitel historiado do Pazo de Xelmírez con esta paparota a base de empanada, pan e cunca de caldo? viño? E tamén parece que a empanada é dunha peza, ou polo menos non leva a “trenza” arredor para unir o pan d’arriba co d’abaixo.
    http://www.flickr.com/photos/albtotxo/413019876/

  9. 10 / Outubro/ 2013

    Pois tamén se parece á empanada que fan na comarca de Aliste-Zamora. Moito máis maciza e sólida que a galega, feita con masa de pan, e chea de chourizo, panceta ghorda e graxa, que a fan unha auténtica bomba de reloxería gastronómica.
    Apertas grandes,
    Cástor

  10. isaac
    10 / Outubro/ 2013

    O’Padín, pois eu coido verlle a “trenza” arredor.
    Miña nai, de Caldas de Reis, adoitaba facer a empanada de polo, pero o POLO COS OSOS, en cachos máis ou menos grandes que facía que a tapa da empanada estivera con pequenos montículos. No momento de comela, levantabas a tapa e collías o cacho de polo. Despois… xa comerías o pan, por certo, pan máis groso que o das empanadas que agora fan nas panaderías polo xeral.
    E a tapa sempre levaba o “respiro”, un pequeno buraco na masa.

  11. Miguel Vila (Colineta)
    11 / Outubro/ 2013

    Ben, pero ¿estaba ou non estaba boa a bóla de liscos de Seivane?

  12. 11 / Outubro/ 2013

    Está caralluda, sobre todo cando a quentas.

  13. Airas
    12 / Outubro/ 2013

    Eu polo que teño entendido, e que alguén me corrixa se non é así, coido que nas empanadas habituais urbanas, as que se compran nas cidades galegas, a masa da empanada leva algo de ovo para permitir estirar a masa e facela máis fina. Esas outras, como a do artigo de Manuel son as tradicionais, “as empanadas de pan”, na que á masa se lle engade aceite e nada de ovo, mais que resultan máis grosas e con máis sabor a pan. Iso independentemente de que leven unha tapa ou dúas. Iso é o que a min me contaron até agora, se estou errado na apreciación, por favor que alguén informe.

  14. 14 / Outubro/ 2013

    Dou fe do feito de que tamén pola parte de Sarría, Parroquia de Chorente, eu teño visto e comido na casa que foi do meu abó, Juán Losada Dosío, esas bolas de liscos, iscos na variante desa zona.

    O procedemento culinario pasaba pola feitura dunha masa de pan na que compría botar sempre, unha parte de fariña centea. Nesta masa engadíase unha parte de “masa aceda”, parte dunha panificación anterior que ficaba gardada para facer a seguinte.
    A farsa levaba iscos e cebola. Tamén algunhas rodiñas de chourizo.
    Esmagábase a masa até acadar unha forma mais longa que ancha. Botábase o amoado na banda dereita, co gallo de protexelo lévedo das forzas do mal, e deitábase a parte esquerda por riba dela de xeito que ficaba esconxurada polo feito de facela pasar cara a dereita…Se se fai o revés seica pode que non “suba”.

    A xunta das follas non leva revirón, bordo retorto das convencionais hoxe en día, senón que vai sometida por baixo da inferior.

    O espesor resultante da masa tiña que ser de cando menos un dedo, sendo algo mais gorda na base.

    Compría que a temperatura do forno non fora moi alta. A suficiente para tostar un papel de estraza sen queimalo.

    O procedemento culinario podía ser diferente segundo fora o recheo das bolas. Tratándose de iscos, abondaba con partilas.
    Mais cando o de dentro era un coello, un polo, congro, etc, os comensais cortaban o testo da bola para comer á mau e apañaban os anacos de comida que ían cortados en porcións grandes: coxotes, costelas, media cabeza…

  15. Mosteiro
    16 / Outubro/ 2013

    Oes Curracho, em que lugar de Caldas comiches essa empanada? eu som de Caldas mesmo e nunca tal vim, e levo comido moitas…

  16. Miguel
    28 / Maio/ 2018

    É claro que a palavra bóla devia então ser a forma antiga para chamar-lhe. Em carinho chaman-lhe bola de maçã à que ae faz com esta fruta. Um parente da bóla de liscos deve ser a bóla de Lamego, quase tem o mesmo recheio.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará