Unha escena cotiá no castro de San Trocado

Last updated on 18 / Xuño/ 2009


Vista do Miño desde o San Trocado. Foto: Lansbricae en Wikipedia

Subimos ao San Trocado con mal tempo e frío. Aquí, no alto dese monte, aínda están as trazas do antiquísimo castro que aquí houbo, pero hoxe a xente vén aquí pola ermida e o sobrecolledor panorama sobre o val do río Miño, que baixa polo embalse de Castrelo ata Ribadavia. As costeiras de treixadura xa verdes pola primavera. Cando se comezou a construír a citania de San Cibrán de Lás, que está a menos dun quilómetro en liña recta de aquí, este lugar xa era unha ruína vella, abandonada se cadra entre o 300 e o 200 a.C.

Se cadra polo espectacular do contorno e por algunha historia que xa perdimos, o San Trocado foi un lugar moi importante no pasado, como xa comentei cando falamos dos petroglifos de Amoeiro. E seguiuno sendo durante miles de anos. Ata os anos 60, tres procesións de tres parroquias diferentes subían ata aquí, simultaneamente, o 16 de maio, indicando ritualmente a centralidade deste espazo, unión de territorios e familias. Un bispo de Ourense prohibiu as misas ao aire libre nos 60 e a vella tradición esmoreceu. Pero nos 80 un grupo de veciños de Barrantes recuperaron a historia, e parte da vello ritual.

Camiñamos polo San Trocado, cos pés enfancados na lama. A brétema permítenos distinguir o que pasa. Cada familia da parroquia -só non suben aquí aquelas ás que lles morreu alguén hai pouco-, monta como un pequeno alpendre, unha casiña, na croa do castro, por baixo da ermida. Estiran as mesas e pasan o día, indo de casa en casa, recibindo e dando sardiñas, polbo, viños brancos e tintos que chaman, con algo de retranca, da boa vontade, xamón asado, os chourizos, a bica tradicional e o licor café da casa. Coa brétema, nada vemos alén das casas de lona plástica e a muralla. Camiñamos con Tito de cabana en cabana, sendo recibidos cos brazos abertos. O petrucio de cada casa vainos achegando os pratos co mellor da súa casa. No día frío, o viño dos petrucios presta no corpo. A vella tráenos cereixas: son as da primeira vaga, enchen Barrantes, e as da segunda vaga aínda estarán mellores, máis doces. Polo castro corren os nenos. As avoas máis vellas teñen ese sorriso condescendente dos anciáns xordos. Sae fume das potas, cheiro das comidas. E os veciños volven vivir cotiamente, dous mil trescentos anos despois, posiblemente xa sen seren conscientes de tal feito, no castro do que baixaron os seus antergos.

One Comment

  1. xurxo ayán
    19 / Maio/ 2009

    Inda estiven onte polos Chaos de Amoeiro. Vindo de Compostela é abraiante o conspicuo emprazamento do San Trocado que algo tivo que ver coa monumentalización posterior de San Cibrán de Lás, sen dúbida. Esta zona da bacía media do Miño, o val do Barbantiño é unha paisaxe que sempre dá sorpresas, pola natureza, pola xente, polos mouros e polo pasado recente. Uns compañeiros ían dar unha charla na Casa de Cultura o sábado pasado pero tivo que cambiarse de data porque o edificio se emprega provisionalmente de tanatorio, e un defunto da parroquia ocupaba o lugar. Prospectando polo Coto do Castro compartimos espazo unha cuadrilla de arqueólogos (galegos, uruguaios, italianos) cunha cuadrilla de obreiros romaneses e protugueses que chantan unha torreta de alta tensión. Escolares de Amoeiro visitan as sondaxes na Ferradura aprenden a ser arqueólogos. O señor Bóveda dono da casa das tías Casildas, con 93 anos fala de que O Formigueiro era a Rusia pequena no 36 e nos conta o seu periplo pola guerra mentres botamos unhas copas de licor café da casa. A súa dona fala da romaría do San Wintila, dos tempos e mocear. Don Ramón aparece na conversa, fidalguía, campesiñado, clases sociais, historia viva deste país. Roubos no camiño real e na ponte dos frades… E todo isto nunha soa mañá; como ben transmites neste post, todo é posible nun sitio no que non hai cesuras entre o pasado e mailo presente.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará